دی داد

موقعیت:
/
/
خواب های پریشان (106-009)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-05-28

خواب های پریشان (106-009)

(اضغاث احلام)

خواب پدیده ی پیچیده ای است. پیشتر بارها در نوشتارهای دیگر به این موضوع پرداخته ام که در صورت بروز کمترین اختلالی در میزانِ مطلوب فاکتورهای متعددی همچون دما، گرسنگی و تشنگی، پوشش و غیره… خواب فرد براحتی تحت تاثیر قرار گرفته و مختل می گردد. در این نوشتار پریشانی خواب را از منظر فاکتورهای روانی مورد مطالعه قرار خواهم داد.

اگر آدمی فشاری روانی را در زندگی متحمل باشد، کیفیت خواب وی به درجات زیادی تنزل خواهد داشت. اگر این فشار بشکل یک دفعه ای در اثر رویدادی ناگوار حادث شده باشد، فرد مزبور در صورت خوابیدن مداوما دچار خواب های پریشان خواهد شد.

خواب های پریشان ذاتا از کابوس ها متفاوت هستند. کابوس ها محتوایی ترسناک و یا رنج آور داشته و در صورت وقوع، فرد را ترسانده و بشکل دهشتناکی از خواب می پرانند، اما خواب های پریشان اینگونه نیستند.

خواب های پریشان مفادی آشفته دارند. سیر منطقی در این خواب ها غایب است. فرد مداوما در موضوعات مختلف گیر افتاده و بنوعی خواب هر لحظه وی را غافلگیر می کند. اگرچه خواب های فرح بخش نیز می توانند به همین طریق رقم بخورند، اما مسئله ی خواب های پریشان با آن ها از اساس متفاوت است زیرا این جابجایی های سریع در عالم خواب بیش از آنکه برای فرد جذاب باشند اسباب سردرگمی و بعضا حالت آشفتگی و اضطراب را در وی فراهم می آورند.

نکته ی قابل ذکر در مورد این دست خواب ها، بیدار شدن و مداوما به خواب رفتن فرد مزبور است. او مداوا در اثر این رویاهای پراکنده و گیج کننده بشکل تدریجی از ناخودآگاهیِ خواب به فاز نیمه آگاهی و سپس خودآگاهی وارد شده و دوباره به خواب می رود و بدین ترتیب محتوای آزاردهنده ی خواب خود را به یاد می سپارد و در اثر آن بیشتر و بیشتر می رنجد.

11893

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها