دی داد

موقعیت:
/
/
کیفیتِ خواب، کیفیتِ زندگی (123-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

کیفیتِ خواب، کیفیتِ زندگی (123-004)

خواب و کیفیت آن شاقول مهمی است که آدمی می تواند بتوسط آن به کیفیت زندگی خود پی ببرد. خواب آنچنان اتفاق پیچیده و در عین حال ظریفی است که هر گونه اختلالی در ساحت جسم و روان آدمی، آن را به هم زده و از کیفیت آن خواهد کاست.

اگر درد جسمانی داشته باشیم، خوب نخواهیم خوابید؛ اگر رنج روانی مثلا اضطراب، افسردگی و وسواس داشته باشیم، خوب نخواهیم خوابید؛ اگر غم روحانی داشته باشیم، خوب نخواهیم خوابید و حتی اگر فاکتورهای محیطی مثل دما، نور، صدا، کیفیت بستر و حتی گرسنگی و تشنگی ما تنظیم نباشند، دوباره خوب نخواهیم خوابید! پس اگر شب هنگام می توانیم، خوب بخواهیم، این بدان معنی است که تمامی مسایل فوق الذکر بشکل خوبی در زندگی ما ساری و جاری هستند.

پیش از این نیز گفته بودم، خواب شاقول سنجش سلامت جسمانی، روانی و کیفیت محیط زندگی ماست. شاید در زندگی، ما همه چیز را برای خواب و خودِ خواب را نیز برای همه چیز خواهان باشیم. آیا تابحال به این قضیه فکر کرده اید که اگر نتوانیم شب ها خوب بخوابیم، آنگاه تمامی امکانات محیطی ما، مدارک آکادمیک ما، جوایز و تقدیرنامه های ما به چه کار می آیند؟!

آیا تابحال از خود پرسیده ایم که کدامیک از دستاوردهای مالی و حتی معنوی زندگی در برابر خواب شبانه ی راحت همچنان مهم جلوه می کنند؟! من با بتهوفن موافقم که گفته است: “بهترین لحظات زندگی من، لحظاتی بودند که در خواب سپری کردم.”

پس باید قدر این لحظات را دانست. خواب (علی الخصوص شکل بی رویای آن) لحظاتی است که در آن دردها، رنج ها و غم های زندگی به دست فراموشی سپرده می شوند. اگرچه نبود خود همین مسایل است که باعث می شود خوابی بی رویا داشته باشیم، اما من می خواهم خواب راحت بی رویا را پاداش یک زیست اخلاقی معرفی کنم. هر زمان متوجه شدیم که کیفیت خوابمان تنزل کرده، بدانیم که کیفیت زندگی مان افت کرده و این قطعا نشانه ی خروج از تعادل اخلاقی است…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
7 سال قبل

درود بيکران
آيا تعادل اخلاقی فرد را که به بيان شما منتهی به يک خواب راحت می شود،تماما بسته به فرد قلمداد می کنيد؟
زمينه های گوناگون چه تاثيری می توانند در اين تعادل اخلاقی داشته باشند؟

admin
admin
7 سال قبل
پاسخ به  س.ح

کیفیت محیط زندگی در این زمینه نقش بسزایی دارد.

Gruffudd
Gruffudd
7 سال قبل

“پیش از این نیز گفته بودم، خواب شاقول سنجش سلامت جسمانی، روانی و کیفیت محیط زندگی ماست..”
سلام
اگر لینک مواردی مثل این رو به پست های قبلی برقرار کنید، هم برای خواننده راحت تر میشه، هم اینکه کمپین سئوی سایتتون بهبود پیدا می کنه.. چون قرار دادن لینک داخل پست ها برای موتورهای جستجو ارزشمنده و باعث میشه کاربرها روی لینک ها کلیک کنن و مطالب مرتبط رو بخونن و زمان کلی که در سایت صرف می کنن بیشتر بشه (که خودش از فاکتورهای مهمه برای موتورهای جستجو)
بین متن هم اگر یک اینتر بزنید به نظرم ریدبلیتی نوشته بالاتر میره..

به امید محبوبیت روزافزون مجموعه ارزشمندتون.. : )
ارادتمند

Gruffudd
Gruffudd
7 سال قبل
پاسخ به  Gruffudd

خواهش می کنم… خوشحال میشم کمکی کنم..
:mrgreen: