دی داد

موقعیت:
/
/
اصل حال مبدا کمال (113-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

اصل حال مبدا کمال (113-004)

“اصل حال مبدا کمال”، اصل قدرتمندی است. اصلی است که ایده ی “در همین جا” و “از همین حالا” را در دل خود بشکل مضمری داراست. نام این اصل آنچنان مانع و جامع برگزیده شده است که آن را بی نیاز از تعریف می سازد.

برای همه ی ما پیش می آید که در برهه ای از زندگی بشکل ناگهانی به نادرست بودن فعالیتی در زندگی خود اشراف پیدا می کنیم. در این مواقع اکثریت قریب به اتفاق ما گمان می کنیم که برای دست کشیدن از فعل مربوطه و یا اقدام ورزیدن به عکس فعل مزبور که انتظار می رود فعل درستی باشد؛ می بایست از نقطه ی خاصی در محور فرضی زمان شروع کنیم. از یک روز مَبادا! مثلا شنبه ی هفته ی آینده! ماه دیگر!

این نقطه باوری ها همه ریشه در آموزش های غلط و همچنین غریزه ی کمالخواهانه (البته بشکل افراطی) دارند که سبب می شوند گمان کنیم برای اطفاء تمایلات حماسه پردازانه ی خود باید به تاریخ و یا مکان ویژه ای استناد کنیم تا اثر تصمیم مان چندین برابر گشته و میل به مطلوب در ما فزونی یابد.

در این مواقع اگر نتوانیم فعل درست را در تاریخ مدنظرمان جانشین فعل نادرست کنیم و یا مثلا اینکه در پایبندی به عهد خود کامیاب نشویم، آن هنگام است که سرخورده شده و متعاقبا به دنبال تاریخ های جدیدی خواهیم گشت.

تا رسیدن تاریخ جدید (مثلا شنبه ی هفته ی دوم) عمدتا ارتکاب ما به فعل نادرست نیز بشکل افراطی فزونی خواهد یافت زیرا ما درگیر این توهم هستیم که در هفته ی آینده همه چیز تمام خواهد شد و این افراط گری تمایل ما را در آن زمان کاهش خواهد داد زیرا که هم اکنون از این عمل سیر شده ایم.

این رویکرد که علاوه بر ریشه ی غریزی، به آدمی توسط اطرافیانش نیز آموزش داده می شود، سراسر غلط است. جانشین اصلح آن “اصل حال مبدا کمال” است. اصلی که اگر در پایبندی به آن شکست بخوریم، دوباره قادریم در لحظه ی خودآگاهی بدون فوت وقت و بلافاصله به آن تکیه کرده و تحقق فعل درست مدنظر را فی الحال در همین جا (مبدا مکان) و از همین حالا (مبدا زمان) از سر بگیریم.

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر علیزاده
دکتر علیزاده
5 سال قبل

سپاس از مطالب زیبا و مفید و قلم تواناتون
چگونه می‌توان به اصل حال مبدا کمال دست یافت ؟

دی داد
5 سال قبل

درود…

لطفا نوشتارهای زیر را مطالعه بفرمایید:

http://www.daydaad.com/?p=3644

http://www.daydaad.com/?p=2436

http://www.daydaad.com/?p=2027

http://www.daydaad.com/?p=3638