دی داد

موقعیت:
/
/
بیوانجینیرینگ (096-011)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1399-10-01

بیوانجینیرینگ (096-011)

هم اکنون یکی از شاخه های نوین حوزه ی علوم مهندسی رشته ی بیوانجینیرینگ (زیست مهندسی / مهندسی زیستی) است. برای من این حوزه از جذابیت های بسیاری برخوردار است و این جذابیت ها از آن جهت است که بمدد این حوزه ی بینارشته ای بشر قادر خواهد بود که به بسیاری از رویاهای دیرین خود از بابت مهندسی بافت های بدن انسان نایل آید.

عده ای از من پرسیده اند که چگونه می توان یک بافت زنده را مهندسی کرد؟ آیا این شدنی است که ما بخواهیم سلول ها را از طریق فرآیندهای تماما مهندسی بسازیم؟ و یا مثلا DNA آن ها را مهندسی کنیم؟

در پاسخ به این پرسش ها لازم است که خاطرنشان کنم این رشته (زیست مهندسی) با رشته ی بیوتکنولوژی (زیست فناوری / فناوری زیستی) توفیر دارد. ما در رشته ی بیوتکنولوژی (محض مثال) با کمک دانش ژنتیک در ژنوم یک موجود زنده (مثلا باکتری) تغییر ایجاد کرده و آن را به فعالیت در راستای تولید یک پروتئین (مثلا انسولین) وا می داریم. این شاخه از علم در حوزه ی علم زیست شناسی قرار می گیرد اما زیست مهندسی تماما چیز دیگری است.

در این شاخه سلول ها را از بدن خود فرد گرفته و قادریم برای فردیکه مثلا بخش هایی از بافت کلیه و یا قلبش را از دست داده است، بافت کلیه و قلب بسازیم. این بسیار جالب است که می توانیم سلول ها را در اسکفولدها (داربست ها) قرار داده (داربست هایی که با آخرین فناوری های مهندسی ساخته شده اند) و نهایتا از طریق روش ها و تکنیک هایی، این ساختارهای داربست شده ی سلولی را به بافت تبدیل کرده و بافت ها را در ارگان ها (چه آن هایی که فانکشنال هستند مثل قلب، کلیه، مثانه و غیره) و چه آن هایی که ساختاری هستند (مثل پوست و غیره) به کار ببریم.

بی شک آینده ی این حوزه پس از مهندسی بافت به سمت مهندسی اندام ها و شاید کل جسم انسان پیش رود. پس تا آن روز…

12613

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها