دی داد

موقعیت:
/
/
طعمِ توت، گوجه سبز و گیلاس (075-011)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1399-05-20

طعمِ توت، گوجه سبز و گیلاس (075-011)

اواخر فصل بهار برای من یعنی بوی درختان توت، گوجه سبز و گیلاس. بوی این درختان و مزه ی این میوه ها. مزه هایی نوبرانه پر از خاطرات ریز و درشت از دوران کودکی و نوجوانی. فصل امتحانات پایان سال و دل پیچه های گاه و بیگاه از سرِ افراط در خوردن میوه ها. هنوز هم در آغاز میانسالی، فصل بهار برای من خود را در این بوها و طعم ها به اوج رسانده و پایان می دهد. برگ درخشان درختان به همراه شکوفه هایی سپید و یا رنگی؛ این است جهان و مابقی همه اختراعات ما.

عجیب است که تا به چه میزان خلق و خوی ما با تغییرات فصول و طبیعت در هم تنیده شده و جریان زندگی به همان جریان طبیعت مبدل شده است. جریانی پر از التهابات: آسمان آبی، آسمان ابری، طوفانی، بارانی، درخشانی و آفتابی. گویا آنچه که ما بعنوان تغییرات خلق و خو از سر می گذرانیم دقیقا ما به ازایی در آسمان ها و زمین دارد.

عباس کیارستمی در فیلم جاودانه ی «طعم گیلاس» به تاسی از کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست بشکل سینمایی به دَم پروستی و یا لحظه ی پروستی می پردازد: لحظه ای کوتاه آبستن یک خوشی بسیار ساده که می تواند نقطه ی بازگشت و اتصال ما به جریان زندگی لحاظ شود.

ما از طریق طناب هایی قطور از خوشی های زمخت و مستحکم به زندگی وصل نشده ایم. اتصال ما به زندگی بمدد پرتعداد و بیشمار خوشی ساده ی طبیعی چونان طعم توت، گوجه سبز و گیلاس است… آن زمان است که طعم یک میوه آدمی را به زندگی باز می گرداند.

ما هستیم زیرا که طبیعت هست و به ما یادآوری می کند که دایما یکسان نباشد حال دنیا، غم مخور… ما هستیم که غم مخوریم. غم هست که ما را بخورد و طعم توتی و گوجه سبزی و گیلاسی که منتظر است تا ما را از شکم فربه ی دنیا دوباره بیرون بزاید…

12590

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سرباز هخامنشی
سرباز هخامنشی
3 سال قبل

و در تایید این دردانه سخنان باید گویم که از این جرقه ها که به گره ‌های ریزی برای بازگشت به خط امید و زندگی بدان‌ها اشاره کردید از جنس های بیشمار در پیرامون ما یافته می گردند…
کودکان مردم که تازه زبان گشوده اند
لغزش نرم آب های زلال روی سنگ هایی که زمانی در دل ستارگان بودند
دسته ی غازها
وای دسته ی غازهای وحشی
هیچ معجزه ای والاتر از تماشای یک دسته غاز وحشی پرواز کنان نقشه‌بسته بر سینه‌ی آسمان نیست

سپاس از واژگان نیروبخش تو دی‌داد ما

Behnam
Behnam
3 سال قبل

سلام
دیدگاه جالبی بود.