دی داد

موقعیت:
/
/
موفق کیست؟ (045-011)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1399-02-22

موفق کیست؟ (045-011)

موفق کیست؟ موفق کسی است که توانسته است بشکل قابل قبولی در زندگی خود با مصادیق پوچی بشکل جانانه ای به مبارزه برخیزد. اما پوچی یعنی چه؟ ما در کتب فلسفی (بویژه نحله ی اگزیستنسیالیسم) زیاد با واژه ی پوچی و یا پوچ گرایی (نهیلیسم) سر و کار داریم اما این اصلا و ابدا به این معنا نیست که این رویکرد مهم فلسفی مُبَلِغ پوچی باشد.

همانطور که مثلا در کتب طب ما بسیار زیاد با واژه ی مرض و بیماری مواجه می شویم اما این مسئله دال بر این نیست که طب مبلغ بیماریست. طب تلاش می کند که بیماری را شناخته، از رخداد آن جلوگیری کند و اگر زمانی نیز بیماری بر انسان عارض شد، آن را درمان کند. در فلسفه نیز ما به دنبال شناخت، پیشگیری و درمان پوچی هستیم از این روست که زیاد با آن سر و کار داریم.

پوچی ایده ی کلانی نیست و بهتر است که آن را به مصادیقش بشناسیم. اینکه کسی می داند که سیگار برای سلامتی اش مضر است اما همچنان سیگاری است، این یکی از مصادیق پوچی است. اینکه کسی پولش را صرف خرید چندباره ی کفش و لباس کرده اما خرج کتاب نمی کند، این مصداق دیگری از پوچی است.

بطور کلی پوچی یعنی هرگونه اقدامی که در چارچوب عقل و تجربه ی بشری نتوان که برای آن توجیهی پیدا نمود و در نتیجه موفق آن کسی است که توانسته است تمامی افکار، گفتار و کردار خود را در دایره ی عقل و تجربه ی بشری آورده و بدین ترتیب به زندگی خود معنا بخشد.

پوچی مترادف بی معنایی است و اگر جایی با مکانیسم بالا مبارزه ای جانانه با این پوچی دربگیرد، آنگاه معنا به زندگی راه یافته و یک زندگی بامعنا یک زندگی موفقیت آمیز است. موفق ها تماما آن دسته از افرادی هستند که توانسته اند در زندگی شخصی و یا حرفه ای خود معناآفرینی کرده و تک تک مصادیق پوچی را از بستره ی حیات خود حذف کنند.

12556

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
3 سال قبل

بیست!

ابراهیم امیری
ابراهیم امیری
3 سال قبل

به طور اتفاقی با سایت شما آشنا شدم، مطمنم که بی حکمت نبوده. در همین ابتدا ذهن من درگیر همین دو واژه « پوچی و موفق » شده!

تشکر فرآوان