دی داد

موقعیت:
/
/
آناتالیسم: آنتی ناتالیسم غیررادیکال (005-011)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-11-13

آناتالیسم: آنتی ناتالیسم غیررادیکال (005-011)

آنتی ناتالیسم را در زبان فارسی «زایش ستیزی» ترجمه کرده و اخیرا نیز زیاد بر زبان ها افتاده است. اما من شخصا این ترجمه را نمی پسندم زیرا که پسوند «ستیزی» در آن، بار معنایی بیش از اندازه منفی داراست. البته آنتی ناتالیسم خود رویکردی رادیکال و افراطی است، اما این ترجمه بی شک بر این بار معنوی رادیکال افزوده است.

روح اصلی اندیشه ی آنتی ناتالیسم این است که «تناسل صرفا یک امکان است و نه یک ضرورت» و این یعنی اینکه لزومی ندارد حتما و حتما همگان به دنبال زادآوری باشند. قطعا در تمام دوران ها تا به کنون عده ای بوده که چنین رویکردی را به جهان داشته و عده ای بیشتر نیز نداشته اند، زیرا که بدون مدد گرفتن از تکنولوژی های زادآوری مصنوعی و کلینیکی نسل بشر تا به امروز استمرار یافته است.

موضع شخصی من نوعی آنتی ناتالیسم غیررادیکال است که شاید بتوان آن را آناتالیسم خواند با این مضمون که با عنایت به ذات جهان که از اساس با درد، رنج و غمِ منتج از تلاش برای حفظ بقا سر و کار دارد، نبودنِ انسان آگاه بهتر از بودن آن است. چنین رویکردی از هر گونه ستیزه ای عاری است، زیرا که ما قرار نیست که با چیزی ضدیت نشان داده و یا اینکه بجنگیم! این نظر ماست و نظرهای متفاوت دیگر نیز می توانند به اعتباری صحیح باشند.

احتمالا در جهان آینده زادآوری انسان ها بشکل مصنوعی و در کلینک های زادآوری انجام می گیرد و در چنین اتمسفری همگان بنوعی همان آناتالیست خواهند بود یعنی خود به زادآوری مشغول نبوده اما با زادآوری کلینیکی نیز مخالفت شدیدی ندارند.

عده ای فکر می کنند که آناتالیسم از مصادیق پوچی های منتج از افسردگی است، اما این کم لطفی در حق این رویکرد است. این رویکرد عمیق به جهان اگر بشکل افراطی و ستیزه جویانه دنبال نشود، حقا که برکات و محاسن بسیاری دارد.

12512

امتیاز شما به این نوشته

6

3

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
1 سال قبل

توضیح کامل و جامعی بود، ممنون🌺
اکثرا بین نسل جوان آناتالیسم به صورت افراطی و رادیکالی وجود داره
مثلا حتی وقتی میبینن کسی فرزند میاره هم سرزنش و تحقیرش میکنند
ولی من خودم آناتالیست محسوب میشم 🙂

هدیه
هدیه
1 سال قبل
پاسخ به  بهار

منم همینطور

مارال
مارال
1 سال قبل
پاسخ به  بهار

به نظرم باید این سرزنش باشه تا موجب آگاه سازی بشه
تا امثال ما آگاهی رسانی نکنند پس کسایی که نمیدونن چطور باید روشن بشن؟

محدثه بیدآبادی
محدثه بیدآبادی
10 ماه قبل

“بسمه تعالی”
با سلام
اینجانب خدا را شکر ۲ فرزند دارم اما کمی بی تقوایم؛ ان شا الله همه بتوانیم با توکل به خدا باتقوا باشیم.