دی داد

موقعیت:
/
/
آب و هوا (116-010)
راهنمای مطالعه

نویسنده: دی داد

1398-03-08

آب و هوا (116-010)

در زبان انگلیسی در گفتمان های تخصصی مرتبط با علم هواشناسی با دو کلمه ی پرکاربرد سر و کار داریم که از کاربرد متداولشان در زبان های طبیعی متفاوت هستند: کلمات weather و climate. کلمه ی weather به معنی «وضع هوا» و کلمه ی climate به معنی اقلیم و یا عبارت آشناتر «آب و هوا»ست. نگارنده برای کلمه ی نخست از عبارت وضع هوا و برای دومی از عبارت آب و هوا در این نوشتار استفاده می کند.

این دو عبارت به دو مفهوم کاملا متفاوت از هم دلالت دارند:

یک) وضع هوا یعنی اینکه مثلا دیروز آفتابی بود، امروز ابری است و فردا بارانی خواهد شد. این پیش بینی وضع هوا یک مسئله ی نه چندان دقیق است و با عنایت به ذات پدیده های جوی که از اساس آشوبناک هستند، مسئله ی پیش بینی وضع هوا کار چندان دقیقی نبوده و طبق اثر پروانه ای کوچک ترین فاکتور ملاحظه نشده ای، می تواند نتیجه ی پیش بینی ها را دگرگون کند و از همین روست که ما پیش بینی هوای دو هفته ی دیگر را نخواهیم داشت.

دو) اما آب و هوا اینگونه نیست. آب و هوا عملا میانگین همان مسئله ی وضع هوا در بازه های طولانی است. مقوله ی آب و هوا و تغییرات آن مبتنی بر روش های علمی و مطالعات بلندمدت، امری کاملا پیش بینی پذیر است. اینکه امروزه می گوئیم که بعلت پدیده ی گلخانه ای، آب و هوا و اقلیم در حال تغییر بوده و مثلا صد سال آینده دمای کره ی زمین بطور میانگین به این مقدار می رسد، این روند یک روند کاملا پیش بینی پذیر و در نتیجه ی آن قابل پیشگیری است.

نکته: رسالت علم پیش بینی روند اتفاقات است، نه پیش بینی خودِ اتفاقات.

12286

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشته نوری
فرشته نوری
4 سال قبل

درود بر شما جناب دی داد
مطلب را خلاصه وار خیلی خوب توضیح داده اید در تکمیل فرمایشات شما به چند نکته درباره ی تفاوت هواشناسی و اقلیم اشاره می کنم.
1. هواشناسی، هوا؛ ولي اقليم شناسی، آب وهوا را شناسائی می کند.
2. هواشناسی وضعيت جوی را براي يک لحظه بررسی می نماید؛ ولی اقليم شناسی به تفاوت های آب وهوائی مکان ها ی مختلف می پردازد.
3. هدفِ هواشناسی شناخت اتمسفرو تغييرات آن است؛ ولي دراقليم شناسی سعی می شود با شناخت آب وهوای هرمنطقه تاثيرآب وهوائی آن روی فعاليت های انسانی مشخص شود.
4. هواشناسی وضعيت هوارا درکوتاه مدت پيش بينی می کند؛ ولی اقليم شناسی پديدآمدن آب وهوای خاصی رادرمکانی خاص پيش بينی می کند.
5. ابزارِشناسائی هواشناسی اصول وقوانين ومدل های فيزيکی وديناميکی است؛ ولی ابزاراقليم شناسی افزون براصول علم هواشناسی اصول ومفاهيم جغرافيائی نيز است.
پاینده باشید.

دی داد
4 سال قبل
پاسخ به  فرشته نوری

درود و سپاس.