دی داد

موقعیت:
/
/
سروتونین و دفع (202-009)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-09-15

سروتونین و دفع (202-009)

ارتباطات جهاز هاضمه و احوالات روانی انسان یک مسئله ی مستند و مستدل است. تمامی هیجانات روانی تاثیری مستقیم بر کارکرد جهاز هاضمه دارند، از کم اشتهایی و پراشتهایی های عصبی گرفته تا کولیت های عصبی روده ها. یکی از جنبه های مغفول مانده در این زمینه که قصد دارم در اینجا آن را مطرح کنم، مسئله ی افزایش ترشح انتقال دهنده های عصبی بویژه سروتونین (هورمون شادی) در اثر دفع ادرار و مدفوع است.

دفع ادرار و مدفوع (بویژه مدفوع) منتهی به افزایش هورمون سروتونین در مغز می گردد. همه می دانند که عدم دفع صحیح و یا اختلالِ دفع طولانی مدت منتهی به اختلالات خلقی در فرد می گردد. در مثل های عامیانه به چنین کسی یُبس گفته می شود که این واژه با واژه ی یبوست یعنی خشکی و سختی در دفع همریشه است.

ارتباط راست روده و روان یک مسئله ی سایکوسوماتیک و یا روان – تنی است. دفع صحیح و منظم منتهی به شادتر شدن فرد می گردد. این تصادفی نیست که آنانی که از اختلالات دفع رنج می برند معمولا دچار اختلالات خلقی نیز هستند.

اگرچه شاید عده ای خیال کنند که افسردگی منتهی به اختلال دفع خواهد شد، اما من می خواهم که این رابطه را از آن سو مهم تر قلمداد کنم. این سیکل معیوب از سر اختلال دفع آغاز می شود. اختلال دفع می تواند به افسردگی و اختلالات خلقی منتهی شود همانطور که دفع صحیح ترشح سروتونین مغز را افزایش می دهد.

12002

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها