دی داد

موقعیت:
/
/
قضاوت های زیبایی شناختی (55__41_029-001)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-01-31

قضاوت های زیبایی شناختی (55__41_029-001)

علل قضاوت های زیبایی شناختی انسان ها را می بایست جایی در سطح ژن ها مورد جستجو قرار داد. قضاوت های زیبایی شناسانه معمولا همان تجلیات خواست های ژنی ما هستند. انسان هر آنچه را که در راستای اقناع نیازهای ژنتیکی خود مساعد بیاید، زیبا می خواند و بالعکس.

زیبایی عملا انعکاس بیرونی خواست های فطری و درونی ماست. زیبایی از نظر هر فردی همان چیزهایی است که درونیات وی را ارضاء می کند. زیبا تصویر فطرت هر یک از ما در دنیای بیرون است. چیزی زیباست که همانا همنوا با برآیند خواهش های درونی ما باشد.

از آنجاییکه انسان ها ژن های مشترکی را به درصدی دارا هستند، این محتمل بنظر می آید که همگان از مفهوم زیبایی تصویر نسبتا یکسانی در نزد خود دارا باشند.

اگر شیرها زبان داشتند و ما زبان آن ها را می توانستیم ترجمه کنیم، از مفهوم زیبایی به چنان شکل متفاوتی سخن می گفتند که شاید متناظر با آرایش متفاوت ژنوم شیرها در مقایسه با ژنوم آدمیان می بود.

تاریخ نگارش: سال 89

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حب مهرداد
حب مهرداد
6 سال قبل

من با اين تناقض روبرو شده ام كه اگر “همگان از مفهوم زیبایی تصویر نسبتا یکسانی در نزد خود دارا باشند” پس چرا لباسي كه مثلا 10 سال پيش در نظر ما بسيار زيبا جلوه مي كرد اكنون بسيار بي ريخت و بي قواره است و حتي شايد خجالت بكشيم كه زماني آن را مي پوشيده ايم يا آرايش چهره اي در چند سال پيش اكنون زشت مي نمايد(به چهره زنان دوران قاجار حتي شاهزاده ها در عكس ها بنگريد كه نزد ما خيلي زشت و كريه هستند ولي در زمان خودشان زيبا جلوه مي كردند)
به نظر من بخش بزرگي از اين قضاوت هاي زيبايي شناختي اكتسابي است و همين است كه صنعت پوشاك و موبايل و خودرو و … در تبليغات با استفاده از ستاره هاي ورزشي و سينما و … هر لحظه سعي در ايجاد حس زيبايي يك موضوع، كالا يا حتي فرهنگ نزد مخاطبان خود دارند و از اين راه درآمدزايي مي كنند.

دی داد
6 سال قبل
پاسخ به  حب مهرداد

درود…

شما را به خواندن نوشتار ذیل دعوت می کنم:

http://www.daydaad.com/?p=215