دی داد

موقعیت:
/
/
نقش حشرات (248-008)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-01-11

نقش حشرات (248-008)

شخصیتی جهانی در علم فرموده اند که اگر نسل تمامی حشرات از روی زمین منقرض گردد، ظرف چند دهه کل حیات بر روی کره ی زمین نابود می شود اما اگر گونه ی آدمی منقرض گردد، کل حیات بر روی کره ی زمین به تعالی می رسد. اگرچه در این جمله مغالطه ای تخصصی نهفته است (به این ترتیب که گونه ی آدمی یک گونه است ولی سلسله ی حشرات مشتمل بر میلیون ها گونه و زیرگونه)، اما این سخن به درجات زیادی صحیح است.

علم زیست شناسی نشان می دهد که حشرات چه جایگاه مهمی در اکوسیستم دارا هستند. اتفاقات زیادی در پهنه ی حیات طبیعی بتوسط حشرات رقم می خورند، اتفاقاتی همچون گرده افشانی، بهبود خاک، تجزیه و غیره… حشرات نقش پررنگی در اکوسیستم دارا هستند.

البته همانطور که در بالا اشاره شد منظور از واژه ی حشرات مجموعه ی تمامی گونه های حشره ای است که بیش از 80 درصد تمام گونه های جانداران را تشکیل می دهند و منظور یک گونه ی خاص نیست، چه بسا گونه های متنوعی از حشرات در طول تاریخ طبیعی از بین رفته اند.

برخی ها متاسفانه با استناد به نقش حشرات بر سَبیل افراط پای گذاشته و مثلا ادعا می کنند که حذف یک گونه (محض مثال سوسک حمام) منتهی به چه بلایایی در طبیعت می شود!

ولی من در پایان جا دارد خاطرنشان کنم که حذف یک یا دو گونه از حشرات هیچ تاثیر آشکاری بر حیات طبیعی ندارد، بلکه حتی ممکن است منتهی به بهبود وضعیت گردد…

11765

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
6 سال قبل

امید که گونه ی سوسک ها و برخی عنکبوت ها و مضافا حشرات موذی، برچیده شود!!!