دی داد

موقعیت:
/
/
خشونت بجای محبت (107-008)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-07-13

خشونت بجای محبت (107-008)

هم اکنون در سینمای ایران “سیلی زدن” مُد شده است. در یک مجتمع فرهنگی بر روی صندلی در مقابل نمایشگر تیزر فیلم های روز نشسته بودم که دیدم حداقل در 6 – 5 مورد، کسی به کس دیگر چَک می زند. جالب اینکه برای جذاب تر شدن تیزر، معمولا قسمتی را نشان می دهند که در آن یک خانم به یک آقا سیلی می زند. این خیلی دردآور است که ما با این قسم خشونت های (تا حدودی) آلوده شده به هوس، بخواهیم که برای فیلم های خود مشتری جمع کنیم.

من منکر این رویکرد نیستم که فیلم می بایست تصویری واقعی از مسئله را به تماشاگر ارایه دهد اما این واقعی بودن نمی بایست که به هر بهایی باشد. متاسفانه در سینمای ما بعلت معذوریت هایی که در نمایش صحنه های مرتبط با عواطف لطیف بشری وجود دارد، سینماگران بشکل افراطی بسمت به تصویر کشیدن خشونت غش کرده اند تا خلاء مزبور را پر کنند و این اصلا پسندیده نیست.

اگر کسانی مدعی هستند که نمایش عواطف بشری مضر است، من بر این باور هستم که به تصویر کشیدن خشونت عواقب بسیار بسیار بدتری از به تصویر کشیدن احساسات خصوصی انسانی دارد. واقعا این مسئله جای تفکر جدی دارد زیرا که ما نمی توانیم مثلا صحنه ی در آغوش کشیده شدن یک مرد جوان بتوسط مادر پیرش را به تصویر بکشیم اما براحتی صحنه ی کتک کاری یک زوج جوان را بر روی پرده می آوریم.

آیا کسی می تواند به من کمک کند که بفهمم چرا تماشای خشونت از تماشای محبت کمتر آسیب زننده است؟! قطعا که کسی نمی تواند!!!

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sam
sam
7 سال قبل

حرفی نمیشه به این مطلب اظافه کرد. متاسفانه هنرمندان ما با محدودیتهای زیادی روبرو هستند. خوش به اون روزهایی که فقط روحوضی و تعزیه داشتیم لااقل یه مرد لباس زنانه میپوشید و نمایش رو بدون سانسورهای دلخراش اجرا میکردن.

س.ح
س.ح
7 سال قبل
پاسخ به  sam

محدودیت توجیهی بر ارایه مهملات ضد هنری نیست!افراد زیادی در همین محدودیت ها آثار قابل توجه و حايز به پاداش را ارایه کرده اند.

دی داد عزیز;من گمان میکنم که این منوال به دلایل نقص هنری و یا عدم درک درست در ارتباط با مخاطب است.احتمالا این نوع فیلمسازی مصداق نان به نرخ روز خوری است.تولید بدون توجه به درونمایه…
این اثرها،تعدادشان از تماشاگر شان بیشتر است;-)

jasa34
jasa34
7 سال قبل

Showing violence in a dramatic way from a certain distance is not condemned;look at greek tragedies;full of violence blood &tagic events.the effect of violence in such cases is upside down.It empties dirty unconscious &heals dark soul somehow.
But in iranian cinema that i haven’t seen much it depends on which one slaps the other ;if the lady slaps it can be interpreted as the feminist tendencies of the film that seems very intellectual!Otherwise woe tome kill that damn f.ignorant director, producer all cast & CREW OF THE FILm ESP THE LADY ACTORESS!…