دی داد

موقعیت:
/
/
قول (094-002)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-05-08

قول (094-002)

به خودمان قول می دهیم. به دیگران قول می دهیم و خیلی زیاد پیش می آید که قول های خود را می شکنیم. این قول چیست؟ برای من که همه ی فعل و انفعالات روانی آدمی را به مفهوم تئاتر ذهنی فرو می کاهم، قول چیزی نیست جز یک پرده ی نمایش. چیزی نیست جز یادی از یک دیالوگ در آن پرده ی خاص و بر روی صحن تماشاخانه ی ذهن.

پایبندی به یک قول در گرو بازنمایش آن تئاتر و بازخوانی دیالوگ هاست. قول چیزی نیست جز یک انباشت روانشناختی. انباشتی که بر مجموعه ی ذهن – روان و بالتبع جسم آدمی موثر است و پلاسمای روان تحت نفوذ اوست. قول یک انقلاب عاطفی، هیجانی، احساسی است. انقلابی که رخ داده و حافظه ی ما را می سازد و سپس در افکار ما نشت کرده و رنگ خود را به اعمالمان پس می دهد.

پایبندی به یک قول اگرچه در وهله ی اول همچون یک عمل خودآگاه بنظر می رسد اما در طولانی مدت ذاتی ناخودآگاه خواهد داشت. یک قول و پایبندی به آن، یک رویداد ناخودآگاه در بستر هستی روانی آدمی است. آنان که قولی می دهند و به عهد خود وفادارند عملا آنهایی اند که مبتنی بر شدت و حدت اتفاق رخ داده، بیشتر دچار وسواس فکر نمودن به موضوع تئاتر قول خود گشته و بیشتر آن را در گستره ی روان خویش اشاعه داده اند.

امر به پایبندی به قول ها عملا از جنس همان پایبندی به رویه هاست با این توفیر که پایبندی کمتر عاملانه است.

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها