دی داد

موقعیت:
/
/
زمستان (057-002)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-04-27

زمستان (057-002)

(10/آبان/92)

بلاشک می توان بضرس قاطع ادعا نمود که در حق زمستان و زیبایی هایش علی الخصوص در حوزه ی ادبیات کم لطفی ها شده است. ریشه ی این کم لطفی ها را می توان در خودخواهی آدمی جستجو کرد: چونکه هوای زمستان سرد است و تحمل آن برای بشر راحت نیست، این عاملی می گردد که زمستان را مترادف سختی، تاریکی، فشار و خیلی چیزهای دیگر از این دست بداند.

چون برخلاف بهار نمی توان با یک لا قبا به جنگل زمستانی قدم گذاشت، زمستان زشت تلقی می گردد. در ادبیات پارسی زبانان به کرّات خوانده ایم که چه خوب شد که زمستان تمام گشت و یا اینکه دی آمد و بیچاره شدیم و بسیاری اراجیف دیگر از این دست!

زیبایی زمستان آن نوع زیبایی است که فقط آدمیان شجاع و سخت کوش، از نظر ذهنی توانایی لمس آن را دارند. فقط آن آدمیانِ با پشتکاری که می توانند تا بدآن حد شجاع باشند و حوصله به خرج دهند که توشه ی راه بر دوش گیرند و رنج راه به جان خرند و دست به دست طبیعت دهند و تا قله ی برف پوشیده ی کوهستانِ زمستانی بالا روند، لایق بهره جستن از زیبایی زمستان خواهند بود.

آیا تابحال شما را به مهمانی مهمی دعوت کرده اند؟! آیا هرگز احساس نکرده اید که اگر بجای مهمی دعوت گشته اید، می بایست بهترین و فاخرترین البسه ی خود را به تن کنید و خود را پاکیزه نمایید زیرا که اماکن مهم عمدتا پاکیزه اند؟! پاکیزگی فضای برفی در زمستان دلالت بر همین اهمیت می کند و مهیا شدن برای حضور در چنین فضایی، حقا که شجاعت اخلاقی می طلبد!

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
7 سال قبل

درود بی کران؛

زمستان، فصلی زیباست و به نظر من برخلاف آنچه به نظر می رسد روح لطیفی دارد اما همگان قادر به درک آن نیستند. آن ها می پندارند اگر زمستانی در کار نباشد چقدر خوب می شود حال آنکه در فصل تابستان نیز از آن بیزار می شوند. در واقع خود نمی دانند دنبال چه هستند. برخی بهار را ترجیح می دهند اما طبع بهار به نسبت سایر فصول بسیار کوتاه و گذراست.

از دید من زمستان با تمامی سرمایش بسیار زیباست زیرا هرگاه که از بلندای شهر به منظره ی سفید پوش شهر و درختان می نگرم احساسی وصف ناشدنی در من موج میزند، چون، آن برف که جامه ی سفیدی بر روی شهر کشانده باعث می گردد برای مدتی هم که شده زشتی ها و پلیدی ها از چشم ما پوشانده شود. متاسفنه چند سالی است به دلیل تغییرات جوی که به صورت مصنوعی بتوسط ساخته های دست بشر از قبیل ماشین آلات و سوخت های فسیلی بوجد آمده هنگام زمستان با پدیده “Inversion” مواجه می شویم که علاوه بر ایجاد تهدیدی برای جان انسان ها و سایر جانداران، مارا با منظره ای چرک و غبار آلود مواجه می گرداند و سبب می شود بیش از پیش از زمستان متنفر گردیم.