دی داد

موقعیت:
/
/
فانتزی کنترل زِد (047-008)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-04-14

فانتزی کنترل زِد (047-008)

در عمده ی سیستم عامل های کامپیوترهای شخصی فرمانی وجود دارد تحت عنوان کنترل زِد (Ctrl + z) که بتوسطش می توان آخرین عملیات انجام گرفته را Undo یعنی “انجام نگرفته” ساخت. این فرمان می تواند یک مرحله سیستم را در محور زمانی اش به عقب بازگرداند، بنحویکه گویا اصلا عمل مزبور انجام نگرفته است.

عملیات Back زدن در صفحات وِب نیز بنوعی به عملیات خنثی سازی فوق شبیه است با این تفاوت که به عقب بازگشتن در اینجا به مرحله ای قبل از ذخیره ی تغییرات در بانک داده مربوط نمی گردد و مادامیکه چیزی ذخیره نشده است، بازگشتن در آن مقوله ای بلاموضوع است.

برای خیلی از آن هایی که تازه با مفاهیمی همچون کنترل زِد آشنا می شدند، بویژه آن هایی که بخاطر جنس کارشان مجبور بودند که ساعت ها با کامپیوتر مشغول سر و کله زدن باشند؛ پیش می آمد که در دنیای واقعی نیز برای درست کردن اوضاع به همین امکان احتیاج پیدا کنند. مثلا کسی گلدان را تصادفا می انداخت و به خطا گمان می کرد که حالا می تواند با یک کنترل زِد ساده مسئله را رفع و رجوع کند.

اما خبر بد برای آن هایی که فانتزی کنترل زِد را در دنیای واقعی نیز در سر می پرورانند این است که جهان ما کنترل زِدی این چنینی ندارد. فرمان کنترل زِد که شاید همان ما به ازای کامپیوتری بازگشت به عقب در زمان است، در جهان واقع ما را به جایی خواهد رساند که شاید هرگز از آن شروع نکرده باشیم! بعبارت ساده تر کنترل زِد شاید کاری کند که اصلا گلدانی وجود نداشته باشد چه برسد به شکستگی های نیازمند اصلاح!

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها