دی داد

موقعیت:
/
/
اُ. سی. پی. دی. (005-003)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1394-12-18

اُ. سی. پی. دی. (005-003)

یکی از نشانه های ابتلاء به OCPD یعنی اختلال شخصیتی فکر وسواسی – عمل جبری این است که فرد روان رنجور بسیار متمایل به داشتن یک زندگی رویه محور و منظم است. این فرد نه تنها نظم را در متعلقات مادی زندگی بلکه در افکار و اعمال خود نیز خواهان است.

هنگامیکه دنیای اطراف و بیرونی فرد طبق قوانین ابداعی وی منظم شدند، حال نوبت دنیای اندرونی وی است که قاعده مند و منظم شود. در این مرحله فرد مزبور تلاش می کند که با خلق استانداردهایی به منظم کردن نحوه ی تفکر، محتوای آن و همچنین نحوه ی منظم کردن آن ها بپردازد.

یکی از متداول ترین شیوه های حصول نتایج فوق، امر زبانی کردن احساسات اندرونی به شکل بی وقفه است و این یعنی اینکه فرد سعی می کند تا تمامی محتوای فکری خود را یک دور (در بهترین شرایط) زبانی سازد و بدین ترتیب آن ها را بنوعی هستی بخشد. فرد در این اوضاع گمان می کند مادامیکه فکری به زبان نیاید هنوز زاییده نشده، پس زایش و پرورش آن در گرو بیان زبانی آن است.

این اختلال شخصیتی علت اصلی شکل گیری مناسک تشریفاتی، آیینی و نمادین کمالگرایان است. گاهی اوقات برای فرد صرفا به زبان آوردن و یا بعبارتی تعریف کردن آن ها برای خود به تنهایی کافی نیست و فرد لازم است که افکار را در ظرف زمانی، مکانی و یا تاریخی خاصی بجهت دادن غنای حماسی به محتوای آن برای خود به زبان آورد.

سرآخر اینکه در چنین حالاتی تلاش فرد برای تصویری فکر کردن و اعتماد به اصالت آن، بهترین شکل درمان است.

متن انگلیسی

امتیاز شما به این نوشته

3

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین
محمد حسین
6 سال قبل

بوی شخصیت کمال گرایی شما از نوع بیان مطالب و نظم بندی آنها هم به مشام میرسد؛.

دی داد
6 سال قبل
پاسخ به  محمد حسین

یک رایحه ی خوش همچون یک عطر تلخ…