دی داد

موقعیت:
/
/
رویه های ماژولار (ماژولیسم رویه ای) (126-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

رویه های ماژولار (ماژولیسم رویه ای) (126-004)

اَتُمیسم یعنی چی؟! یعنی اینکه چیزهای اطرافمان از اتم های سخت تشکیل یافته اند و اگر آن چیزها را مرحله به مرحله خُرد کنیم به جایی می رسیم که دیگر پایین تر رفتن از آن معنایی ندارد. اتم یعنی ناشکستنی! چیزهای اطراف همچنین می تواند شامل رویه های زندگی باشد. رویکرد اتمیستی در رویه شناسی را من رویکرد ماژولار می نامم. اگرچه اساس هر دو این ها یکی است، اما ماژول برای رویه مناسب تر از اتم است. اما ماژولیسم یعنی چه؟!

یعنی اینکه یک چیز (مثلا یک رویه) از بخش های مختلفی تشکیل یافته است که حذف یک بخش خاص منتهی به عدم کارکرد آن رویه نخواهد شد بلکه صرفا دامنه ی عملکردش را کاهش خواهد داد. ماژول ها عملا خود اتم های رویه ها هستند (البته با رویکرد چندانگارانه) که جزئاً یا هستند و یا نیستند و حالت سومی معنا ندارد. اگر به دنبال حالت سومی باشیم، باید یک خُرد-رویه ی جدید (ماژول جدید) تعریف کنیم.

اگر ذات رویه ها ماژولار نباشد، رویه ها موجودات غول پیکر غیرقابل تقلیلی هستند که کلّاً یا هستند و یا نیستند. اما اگر این رویه ها (هرچند طولانی و پرتفصیل) در زندگی بشکل ماژولار تعریف گردند، می توان آن ها را خُردتر کرد و یا اینکه پرتفصیل تر نمود و این کار را بشکل مرحله به مرحله و با کاستن و افزودن خُرد-رویه ها (ماژول ها) بشکل کاهشی و افزایشی انجام داد، نه اینکه یک اَبَر-رویه را دوباره بشکل پیچیده ای خلق الساعه نمود و یا نابود ساخت.

رویه ها ماژولار هستند یعنی در گذر زمان تکامل آن ها و پیچیده تر شدنشان در گرو افزوده شدن ماژول هایی تعریف شده به آن هاست. زمانی نیز که رویه ای تحول می یابد (مثلا از پیچیدگی های اضافی آن بنفع تکامل کاسته شده و رویه پیرایش می شود و یا چیزی به پیچیدگی مطلوب آن افزوده می گردد و رویه آرایش می شود) همه ی این تغییر و تحولات که غایتی جز انطباق حداکثری جهان بایدها (رویه ها) با جهان هست ها (واقعیت) ندارد، می بایست بشکل ماژولار، مرحله ای و انباشتی و کاهشی کاملا با برنامه صورت پذیرند!

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها