دی داد

موقعیت:
/
/
تراکتاتوس لوجیکو – پولیتیکوس (125-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

تراکتاتوس لوجیکو – پولیتیکوس (125-004)

می طلبد که آدمی در ارتباطات بینافردی خود با سایرین ملاحظات سیاسی گوناگونی را رعایت کند. این از آن جهت است که آدمی، خود بودن در اجتماع را انتخاب نکرده است، بلکه درد، رنج و غم وجودی او را به سمت اجتماعی شدن سوق داده است تا با بودن در دل جامعه دستاویزهای بیشتری برای فرار از این سه پایه ی اخلاق پیدا کند.

یکی از استراتژی های نوع بشر در ارتباطات بینافردی اش مقوله ی پروفایلی رفتار کردن با سایرین است؛ من نام این نظریه ی خود را “اخلاق پروفایلی” نهاده ام. پروفایل ها و ایده ی مرتبط با آن ها از مصاحبت با مهندسین کامپیوتر و حتی کار کردن با خود کامپیوتر در ذهن من ورود کرده است.

وقتی کاربرهای مختلف با سلایق مختلف با یک سیستم یکسان کار می کنند، آن سیستم یکسان به فراخور کاربران گوناگون و سلایق متنوعشان، خود را در ارتباط با آن ها سفارشی سازی کرده و بعبارتی دارای قدرت Customisability است.

ما نیز در ارتباط با سایرین می بایست به همین شکل پروفایلی رفتار کنیم. یعنی اینکه بر اساس تجربه و پیشینه ی روابطمان با ایشان و با در نظر گرفتن کیفیات و سلایقشان محیطی را شکل داده و در حین ارتباط با آن ها آن محیط و یا بعبارتی آن وَر وجودیمان را رو کنیم.

البته نکته ی بسیار مهمی همچنان در این باره حایز اهمیت و شایان توجه است. یک دستگاه کامپیوتر اگرچه خود را در برابر چشم کاربران و بصلاحدید آن ها تغییر می دهد، اما همه ی این تغییرها صرفا در سطح کاربری و بعبارتی در سطح ظاهری هستند.

هیچ کامپیوتری اساس سیستم عامل خود را در مواجهه با کاربران گوناگون متغیر نمی سازد. این یعنی اینکه اصولِ سیستم عامل بصلاحدید کسی تغییر نمی کنند و در راس هر چیز دیگری قرار دارند و اصلا در اثر همین اصول است که این تغییرپذیری معنا می یابد نه اینکه خود اصول نیز تغییرپذیر باشند.

می خواهم نتیجه گیری کنم که اگرچه اخلاق پروفایلی به ما توصیه می کند که تفاوت های مخاطبین خود را لحاظ کنیم تا ارتباط شایسته ای با آن ها داشته باشیم اما تغییرپذیری مان بصلاحدید آن ها صرفا در سطح ظاهری باشد و نه اصول…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
7 سال قبل

این یکی از شیوه هاییست که خودم در ارتباط با سایرین تجربه کرده ام و پاسخ های مناسبی را هم از بابت آن دریافت نموده ام، علی الخصوص در ارتباط با کسب و کار این شیوه بسیار میطلبد، زیرا فرد مخاطب خود را در حال و هوای آشنایی می یابد و راحت تر می توان با وی تعامل کرد، همچنین نظرات و آراء ما بسیار راحت تر مورد قبول وی واقع می گردد.