دی داد

موقعیت:
/
/
زُهد بزرگان (211-003)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-01-15

زُهد بزرگان (211-003)

وقتی در جمع های جوانان باصطلاح نخبه در عرصه های علمی و فرهنگی حضور پیدا می کنم، غالبا شاهدم که عمده ی ایشان تحت تاثیر شخصیت های موردعلاقه شان به رفتارهایی ناپسند در زندگی شخصی خود مبادرت می ورزند.

فارغ از اینکه ایشان تا به چه اندازه حقیقتا نخبه باشند، از نزدیک شاهد بوده ام که با شوق خاصی مثلا به یک یا چند خصلت بد اشتهار داشته و متاسفانه این مسئله را در راستای شبیه تر شدن به بُت مورد پرستششان قلمداد می کنند.

جوانی عشقِ-موسیقی را ملاقات کردم که از اعتیاد خود به ماری جوآنا خوشحال بود زیرا که فکر می کرد اینگونه به “Syd Barret (سید برت)” شبیه تر می شود. و یا مثلا فرد دیگری تا میانسالی اشتغالی نداشت و از این جهت خود را شبیه به صادق هدایت ارزیابی می کرد، او همچنین عصبی بوده و خیلی زود از کوره در می رفت و به این ترتیب باور داشت که همچون اسحاق نیوتن فردی دمدمی مزاج است، اگرچه از نظر خصلت های خوب، نه شباهتی به خلاقیت صادق هدایت داشت و نه ارتباطی با نبوغ چشمگیر نیوتن. کس دیگری هم با پدر خود سر جنگ داشت و خوشحال بود زیرا که کافکا هم در زندگی همین مشکل را داشته است!!!

این طرز تفکرهای غلط متاسفانه هزینه ی زیادی را متوجه این دست دوستان خواهد کرد. اسحاق نیوتن عصبی بود اما روزانه 18 – 17 ساعت کار جدی تحقیقاتی انجام می داد. صادق هدایت اشتغالی نداشت اما در دوره ی بلوغ فکری اش، سالی یک اثر مکتوب بیرون می داد. آیا این درست است که ما بخواهیم صرفا از جهت نقطه ضعف ها شبیه به انسان های بزرگ شویم؟! چرا این دوستان “مثلا نخبه” فقط نقاط ضعف معشوقین خود را به یاد می آورند؟!

در اطرافم جوانی بااستعداد ولی تنبل، به دو جین شخصیت تاریخی علاقمند است و با افتخار دو جین صفت ناپسند درون خود را به این شخصیت ها نسبت داده و به این شباهت ها می بالد! آیا او توانسته است که همچنین نقاط قوت هر دو جین بت زندگی اش را نیز در خود پرورش دهد؟! حقا که نتوانسته، چه اگر توانسته بود، سبک زندگی اش جور دیگری می شد، نه اینکه به کلکسیونی از خصلت های بد بزرگان مبدل گردد…

علیرغم برخی خصلت های ناپسندی که در بزرگان سراغ داریم، همه ی آن ها کوهی از فضایل بوده اند. زندگی ایشان وقف چیزی بزرگتر از خود بوده و در اساس نوعی زُهد در دل آن حضور داشته است. بزرگان همه زاهدانه زندگی کرده و همین کیفیت بوده که ایشان را به این درجات رسانده است و این بدون شک، قانونی بی استثناست…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
8 سال قبل

اميد به کاربری شدن اين نوشتار در تمامی رده های نخبگی…

حجت
حجت
8 سال قبل

بسیار عالی بود.

حب مهرداد
حب مهرداد
5 سال قبل

كاملا درست است. مطلب خيلي خوبي بود و به نكته دقيقي اشاره كرديد.