دی داد

موقعیت:
/
/
یک پیشنهاد (203-003)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-01-15

یک پیشنهاد (203-003)

یکی از پیشنهادات من به بنیاد نوبل حذف جایزه ی نقدی این افتخار است. جایزه ی نوبل مهمترین جایزه ی موجود در جهان است. این جایزه تا آنجایی مهم است که خط اول مدخل هر دانش نامه ای در معرفی یک چهره، برنده شدن این جایزه بتوسط فرد مزبور را مشخصا بیان می کند.

متاسفانه شاهد بوده ام که خیلی از محققین ارزش مادی این جایزه را نشانه رفته و برای آن برنامه ریزی کرده اند. قطعا این حق آن کسی است که عمری فعالیت علمی به انجام رسانده و حال شایسته ی آن است که در رفاهی نسبی زندگی کند اما وقتی ارزش مادی این جایزه را با دستمزد هنرپیشگان سینمای هالیوود مقایسه می کنیم به حقارت این رقم پی می بریم.

بعنوان مثال سریال Friends که دارای 236 اپیزود می باشد، از جایی در آن سریال 10 ساله به هر یک از 6 بازیگر اصلی خود مبلغ یک میلیون دلار برای هر قسمت 20 دقیقه ای پرداخت می کرده است. یک بازیگر 30 ساله برای 20 دقیقه سریال کمدی، هر دو هفته یکبار مبلغ یک میلیون دلار دستمزد دریافت می کرده است، اما یک فیلسوف یا دانشمند برای بعضا 50 سال فعالیت دانشی خود که مهمترین تاثیرات را بر زندگی بشر خواهد داشت، چیزی در حدود همین مبلغ را دریافت خواهد داشت.

این مقایسه نشان می دهد که تا چه حد توزیع ثروت در حرفه های مختلف ناعادلانه است. از صحبت در رابطه با شهرت نیز بهتر است بگذریم که در آنجا نیز وضعیت بسی بدتر است.

قطعا هیچ انسان بزرگی دانش را برای ثروت و یا شهرت دنبال نمی کند. دانش برای دانشمند همچون هوا، آب و خوراک است که بدون آن ها زیستی برای خود قابل متصور شدن نیست. در اطرافم عده ای وقتی فهمیدند که مبلغ نقدی جایزه ی فیلدز 15 – 10 هزار دلار است، علاقه ی خود به پژوهش ریاضیاتی را از دست دادند!

پیشنهاد فوق من به همین خاطر است. باید بدانیم که چه کسانی همچنان بی دغدغه ی پول به دنبال دانش هستند. جدای این مسئله، هر مبلغی، حتی بالاتر از جایزه ی نوبل، بی احترامی به شخصیت دانشمند است. بگمانم بایستی که وجه نقدی این جایزه حذف گردد! پاداش واقعی دانشمند چیز دیگری است…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهرانی
بهرانی
7 سال قبل

بسبار درست است.

sam
sam
7 سال قبل

بین یک محقق علم و ادب و یک ستاره سینما یا بازیگر فوتبال یا بیسبال از زمین تا آسمان تفاوت هست.ارزش دسته دوم به دلیل محبوبیت بین اکثر مردم در برهه ای از زمان هست و ارزش دسته اول فایده مند بودن آنان بین تمامی مردم در همه زمان.
اینکه ده سال پیش کدام تیم بیسبال بر کدام تیم پیروز شد اهمیت عمومی ندارد ولی هنوز قوانین اُهم و فارادی را در دبیرستانها و دانشگاهها برای پروراندن نسل فرهیخته آموزش میدهند.
میزان پولی هم که اختصاص داده میشود بد نیست.چون صد هزار دلار درزندگی یک انسان فرهیخته خیلی بیشتر از چند ملیون دلار برای یک ورزشکار ماشین باره و ….. یایک هنرپیشه زن که اسیر شهوت خریدن و پوشیدن و اعمال جراحی ….. و ….. و … خود را دارد، کارایی و برکت دارد.

مهرداد
مهرداد
7 سال قبل

من هم موافقم، با نبود هر یک از این هنرپیشه ها یا بازیگران هیچ تاثیری در دنیا و زندگی مردم رخ نمی دهد حتی اگر یک شبه هالیوود با تمام بساطش غیب شود. حال تصور کنید اشخاصی مانند، نیوتن، اینشتین، الن تورینگ، فروید، گودل، تسلا و …. وجود نداشتند با هیچ ثروتی نمی توانستیم تاثیراتی که آنان ایجاد کردند را بوجود بیاوریم و هنوز همانند انسان های عهد کهن مشغول زندگی بودیم. در زمینه شهرت هم باز برد با دانشمندان است، نام و شهرت آلبرت اینشتین تا ابذ می ماند ولی هنر پیشه و بازیگر نهایتا چند دهه یا بهترین حالت چند صده.
اینکه به بازی یک بازیگر و یا حتی نام و شهرت وی بدین‌گونه افراطی بها داده شود یک تفکر کاملا عوامانه و به دور از هرگونه تعقل است.
در آخر بازهم برد با دانشمند است برای مثال میتوان استیفن هاوکینگ را مثال زد که شرکت IBM بهمراه سایر دانشمندان حوزه فیزیولوژی با صرف هزینه های میلیون دلاری و تحقیقات بسیار سعی در زنده نگه داشتن و ایجاد توانایی های ارتباطی وی دارند ولی حتی اگر ثروتمندترین فرد هم در این دنیا باشد هیچ شخص یا مجموعه ای حاضر به انجام چنین کاری برای او نیست.

دی داد
7 سال قبل
پاسخ به  مهرداد

سپاس بابت نقد جامع شما!
بگمانم از این بهتر نمی توانست که این مسئله را باز کرد.
باعث افتخار هستید…