دی داد

موقعیت:
/
/
حرفه ای گری در تاسیسات | ۰۳۹-۰۱۴
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1402-01-03

حرفه ای گری در تاسیسات | ۰۳۹-۰۱۴

بسه دیگه همه دیجیتال مارکتر شدن! همه سوشال مدیا منیجر شدن! همه مشاور ارشد مالی و بورس و فارکس و رمزارز و بیت کوین و چِه و چِه شدن! لطفا یک چند نفر آدم حسابی هم لوله کش و بنا و برق کار و تاسیساتی بشن! مُردیم از بس دنبال آدم حسابی های این عرصه ها گشتیم (و هیچ وقت نیافتیم)!

___

تقریبا سه هفته ایست که از بابت ترکیدگی لوله ها و نشت آب گویا که خودمان ترکیده ایم!

مصائب بنایی و تاسیسات یک طرف، برهوت آدم های حرفه ای و قابل اعتماد در این عرصه ها بیداد می کند.

درصد معتنابهی از این عزیزان حتی الفبای حرفه ای گری در حوزه ی خود را نمی دانند و فشار زحمت و کار را برای کارفرما صدچندان می کنند.

نه خوش قول اند؛ نه می توان با ایشان دیالوگ کرد؛ نه تو را می فهمند؛ نه کاربلدند؛ نه بهداشت را رعایت می کنند و نه هزار تا “نه” دیگر!

مصائب این سه هفته را لیست کنم – فارغ از تعطیل شدن بسیاری از جلسات ملاقات و تدریس هایم – خودش یک کتاب 400 صفحه ایست.

در اروپای مترقی، کار فنی کاریست بسیار باشأن و منزلت که درآمدهای خوبی دارد؛ بعد چطور است که این حوزه اینگونه در ایران به حال خودش رها شده است؟!

شاید جوان فکر کند که دیجیتال مارکتینگ کلاس دارد و لوله کشی بی کلاس است! بابا! اعتبار و منزلت هر حوزه ای به متولیانش است! شمای باکلاس کار را دست بگیر، کلاسش را ایجاد کن و فرهنگش را هم متحول کن!

دنیا دنیا فرصت درآمدزایی در این زمینه ها نهفته است؛ ولی عده ای جوان رعنا چسبیدن به سراب بورس و مارکتینگ!

عزیز جان! کشوری که تولید محصول و خدمت ندارد و اقتصادش فَشَل است مارکتینگ می خواهد چه کار! اول یک محصول و خدمتی تولید کنیم و سپس همان را مارکتینگ کنیم.

خواهش دارم که در این آغاز سال جدید عده ای توهم فضای دیجیتال و مجازی را کنار گذاشته و واقعیت را دریابند.

بیش از هر زمان دیگری که قدیمی های این حوزه ها در حال بازنشستگی اند، به جوانانی خوش فکر و خوش پوش و خوش صحبت و خوش ایده در عرصه های زیرساختی خُرد و کلان نیاز داریم تا تحول آفرین شوند؛ جوانانیکه (فارغ از جنسیت) اگر عزم خود را جزم کنند به اندازه ی یک جراح در امر لوله کشی درآمد در انتظارشان است.

جراحی و لوله کشی هر دو کارهای فنی و خدماتی اند و اگر برای لوله کشی هم – در جهان مدرن و بر مدار عقل و تجربه ی روز – درست گفتمان سازی شده، جنبش آفرینی رخ داده و فرهنگ تحقق یابد؛ به همان میزان جراحی “جدی و سودآور” تلقی خواهد شد.

– دِی داد

پانوشت: چیزهای در ظاهر ساده را ساده نگیریم.

عکس: اسم این نما را “مُحاکاتِ تاسیسات” گذاشته ام، زیراکه هر گوشه اش حکایتی دارد.

(بطور کلی حضور دوستان تاسیساتی مساوی است با انفحار بمب اتم در صحن و سرای شما و دردا که هر مشکلی را که حل می کنند، در عوض دو تا مشکل دیگر می آفرینند…)

امتیاز شما به این نوشته

1

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها