دی داد

موقعیت:
/
/
مثبت، خنثی، منفی (202-003)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-01-05

مثبت، خنثی، منفی (202-003)

منفی بودن ترسناک و خنثی بودن نیز ملال آور است، اما این تنها مثبت و اخلاقی زیستن است که به زندگی جذابیت می بخشد. آدمی است و یک اراده!

نمی توان برای خنثی بودن اراده کرد زیرا خنثی بودن ماهیتی سلبی دارد و آن یعنی اینکه خنثی بودن بنوعی با در کار نبودن اراده سر و کار دارد، پس نهایتا آنچه می ماند انسان است و دوراهی خیر و شر. می توان به صلاحدید خودمان اراده ی خویش را وقف یکی از این دو کنیم: مثبت یا منفی.

زمانیکه اراده ای در کار نباشد و این یعنی بیشتر زمان ها، ما به سمت خنثی بودگی غش می کنیم اما جنس خنثی بودگی ما نیز به مرور زمان، جنس اراده ی ما را به خود می گیرد. اگر در لحظاتی که اراده روشن است (خودآگاهی)، بشکل ارادی خوبی ها را تمرین کنیم؛ حتی زمانی که اراده خاموش باشد نیز همچنان نیک و خوب به نظر خواهیم آمد و بالعکس.

خوبی و بدی ارادی مقولاتی شدنی اما خوبی و بدی غیرارادی مقولاتی بودنی هستند و انسان نیز طالب یک آرامش بودنی در پس تمامی تلاش هایش در راستای شدن ها. انسان بدون خودآگاهی با یک تکه سنگ یا یک وزغ تفاوتی ندارد. این خودآگاهی سربرآورده از گوهر اراده است که ما را آنی می کند که تلاش می کند، که انسان است و برای هدف خود حرکت می کند.

متاسفانه در بیشتر آدمیان شاهد آن هستیم که خودآگاهی غایب بوده و یا در حین حضور نیز مصروف پلیدی هاست. همه سر دوراهی خیر و شر، بیشتر متمایل به رفتن به راه شراند زیرا گویا جاده ی شر سر پایینی ولی جاده ی خیر سربالایی است. خوب بودن سخت است و بد بودن راحت. شاید کمتر کسی با این مسئله مشکل داشته باشد که ما همگی بر سر دو راهی اخلاقیات و غیراخلاقیات هستیم، اما شاید مشکل بعدی در این جا تعریف ما از اخلاق باشد.

شاید تروریستی نیز مرام خود را اخلاقی بداند (که قطعا می داند)؟! من در اینجا اخلاق را مساوی با ترجمان عقل و تجربه می دانم. اراده ی آدمی اگر در اختیار عقل و تجربه اش باشد، قطعا وی را در مسیر خیر که همان وجدان بشری است، رهنمون خواهد کرد…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پ.
پ.
8 سال قبل

خیلی ممنون از دوست عزیزم، دی داد.
به نظر من، انتخاب های ما در مشخص کردن مسیر مثبت یا منفی مان تعیین کننده هستند. گاهی این انتخاب ها ممکن است مربوط به موضوعات ساده ای باشند ولی تاثیر خیلی مهمی داشته باشد.

admin
admin
8 سال قبل
پاسخ به  پ.

درود بر پوریا گرامی!
کاملا با شما موافق هستم…
گاهی کوچکترین تغییرات در طولانی مدت منتهی به بزرگترین تاثیرات خواهند شد…
منتظر سایر دیدگاه های ارزشمند شما هستم.
به امید دیداری هر چه سریعتر، عزیز رفته سفر!

مهدی
مهدی
4 سال قبل

خنثی بودن، به معنا ی بی اراده بودن نیست. خنثی بودن پرهیزی ست بیان نشده از صرف انرژی ها به راه زاید نا امیدی و پر امیدی