دی داد

موقعیت:
/
/
اعتماد بنفس (030-011)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1399-01-01

اعتماد بنفس (030-011)

بعضا از من پرسش می شود که «چگونه می توانیم اعتماد بنفس خود را بهبود ببخشیم؟» در پاسخ به این پرسش که در این دوره زمانه پرسش عده ی زیادی از افراد است، من سه نکته ی کلی را مطرح خواهم کرد:

نخست اینکه در ابتدا اصلا فراموش کنید که در جهان چیزی به اسم اعتماد بنفس وجود دارد. بطور کلی این عبارت را از فرهنگ عبارات درونی خود حذف کنید. مقوله ی اعتماد بنفس مثل نیروی جاذبه نیست که چه انسان آن را بشناسد و یا اینکه نشناسد، برقرار و بردوام بماند. خیلی از مسایل نه چندان پایه ای روان آدمی (مثل همین اعتماد بنفس) اگر مورد تجاهل قرار بگیرند، تماما به دست فراموشی سپرده می شوند. اگر ما بتوانیم چیزی را از زیست-جهانمان حذف کنیم، آنگاه تمام کم و کاستی های مرتبط با آن نیز حذف خواهند شد.

من به یاد می آورم که بیست و چند سال قبل، سی سال قبل؛ وقتی از عده ای مردم شهر تهران پرسش می شد که «اعتماد بنفس یعنی چه؟» کمتر از ده درصد ایشان حتی این عبارت به گوششان رسیده بود، اما نکته ی جالب اینکه ایشان از نظر اعتماد بنفس از وضعیت بهتری نسبت به مردم کنونی که مداوما با این عبارت سر و کار دارند، برخوردار بودند.

دوم اینکه خود را بیش از اندازه برای امور آماده و مهیا نکنید. بطور مثال اگر آماده شدن برای یک ارایه به دو ساعت زمان نیاز دارد، سه ساعت وقت نگذارید و اگر یک ساعت زمان لازم است، دو ساعت وقت صرف نکنید. تلاش بیش از اندازه منتهی به استرس اجرا شده و نه تنها وضعیت را بهتر نمی کند بلکه از اعتماد بنفس شما می کاهد.

و نکته ی آخر و سوم اینکه به جزئیات توجه چندانی نداشته و کلی نگر باشید. بعنوان مثال شما بعنوان یک نویسنده بایستی بدانید که (در ابتدا) نفس نوشتن و عرضه کردن یک کار خیلی خیلی مهمتر از کیفیت ارایه ی آن کار است. پس در این باره کلیت مسئله ی مزبور (نوشتن) را فقط و فقط در نظر داشته باشید.

12537

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
3 سال قبل

سلام
درود بر شما
چه خوب گفته اید ، به گمان من بنیاد نفس بر پایه توهم است لذا غریب ترین واژه همین “اعتماد به نفس” است
البته پژوهش های اخیر روانشناسی عبارت مناسب تری را جایگزین این اصطلاح نموده اند. عبارت شفقت به خود (Self Compassion) به درستی می تواند هم بار معنایی گم شده اعتماد به نفس را به دوش کشد و هم چنان معانی والا و بالایی از آن استنتاج میشود که بی تردید ارزش دارد تا به جای پرداختن به اصطلاح مجعول اعتماد به نفس ، در نظر گرفته شود.
خانم دکتر کریستین نف در دانشگاه تگزاس شهر آستین در ایالات متحده یکی از برجسته ترین محققین این حوزه می باشند و کتابی هم به همین نام منتشر کرده اند که سال گذشته ترجمه و انتشار یافت. برای درک معنای این مفهوم شما را دعوت می کنم تا به مطالعه کتاب بپردازید ، البته سخنرانی های خانم دکتر نف در یوتیوب نیز بسیار عالی هستند.
عزت شما مستدام
در پناه حق