دی داد

موقعیت:
/
/
از شنبه، یک اقدام انگیزشی (266-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-09-21

از شنبه، یک اقدام انگیزشی (266-010)

این یک رسم کلامی است که افراد برای نیل به آرزوهایی که تحقق شان به انجام اموری عملی نیازمند است، انجام آن امور لازمه را به شنبه ی هفته ی آینده، ابتدای ماه و سال بعد و یا تولد فلان سالگی شان موکول کنند و بگویند که از آن تاریخ و مکان خاص به انجام این کار اِبرام خواهم ورزید.

من پیشتر در نوشتارهای دیگری این رویکرد را از جهات مختلف مورد انتقاد قرار داده و آن را رویکردی ناسودمند معرفی کرده بودم، اما در اینجا قصد دارم که نشان دهم این اقدام اگر شکل افراطی به خود نگیرد (جوریکه فرد تماما درگیر ساعت بازی و تاریخ باوری و مکان باوری نشود) آنگاه همچون یک اقدام انگیزشی می تواند به درجاتی ثمربخش تلقی شود.

من خود شخصا موقعیت هایی را به یاد می آورم که در آن ها انجام عمل مطلوبی را به فلان تاریخ خاص (از جهت بخشیدن معنا و جنبه ی حماسی به تصمیم) موکول کرده و خوشبختانه در عمل نیز برای همیشه به آن پایبند ماندم.

صرف نظر از این اصل جدی فلسفی، یعنی اصل اصالت حال، که بموجبش فقط زمان حال وجود داشته و ما پایبندی خود به یک تصمیم را همواره در لحظه ی ابدی اکنون اثبات می کنیم و نه یک تاریخ از دست رفته که چیزی جز یک یاد شخصی نیست، این قِسم اقدام های تاریخ باورانه (مثلا آغاز به ترک سیگار از ابتدای ماه آینده) می توانند ما را در پایبندی بیشتر به تصمیماتمان یاری کند.

اگر شنبه ای بیاید که بجهت ویژگی های خاص تاریخی اش، از نظر روانی مرا برای اقدامی ویژه در زندگی ام مدد رساند، چرا نبایستی که قدر این جنبه ی انگیزشی آن را بدانم؟ مگر نه اینکه با رویکردی عملگرایانه «حقیقت» یعنی همان «سودمندی در عمل»؟!

12482

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها