دی داد

موقعیت:
/
/
عبارات غلط انداز (202-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-05-05

عبارات غلط انداز (202-010)

عده ای هستند که عبارت های عجیب و غریبی می سازند: مثلا جانداران غیرارگانیک! صرف نظر از هدف خلق چنین شاهکارهایی که چیزی جز دست و پا کردن توجیهات آبکی برای موجه جلوه دادن خرافه های عقیدتی (مثل موجودات ماوراء الطبیعی) بیشتر نیست، در اینجا قصد دارم که از شیطنت های کلامی موجود در این عبارات جعلی پرده برداری کنم.

ظاهر این عبارات اندکی علمی بوده و این امکان وجود دارد که مخاطب ناآگاه (و یا حتی نسبتا آگاه) را به اشتباه بیاندازند. به عبارت «نرم تن مهره دار» دقت کنید. این عبارت نوعی پارادوکس منطقی در دل خود دارد. هیچ نرم تنهی مهره دار نیست. اما برای مخاطب نه چندان مطلع ممکن است که پس از شنیدن این اصطلاح این شائبه به وجود بیاید که نکند مثلا جایی در کف اقیانوس ها اخیرا دانشمندان نرم تنی را پیدا کرده اند که از قضا مهره های نرمی دارد!

علت خلق چنین عبارات من درآوردی دقیقا همین است. با توجه به گسترده بودن دایره ی علم امروزی، این قبیل شارلاتان ها از عدم قطعیت علمی استفاده کرده و چیزهایی را نزد خود می سازند که احتمالا مخاطب را به تردید انداخته و وی را دو به شک می کند که نکند چنین چیزی هست و من از آن خبر ندارم.

اما روش علمی، روشی مشخص بوده و در مقابل این ادعاها کوتاه نمی آید. جانداران غیرارگانیک و یا هر عبارت از خود ساخته ی دیگری هیچگونه واقعیت و در نتیجه ی آن حقیقتی ندارد زیرا در علم ابتدا چیزی مشاهده و یا اندازه گیری شده و سپس معرفی می شود و نه برعکسِ آن!!!

12405

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها