دی داد

موقعیت:
/
/
سگ در آپارتمان (183-010)
راهنمای مطالعه

نویسنده: دی داد

1398-04-16

سگ در آپارتمان (183-010)

سگ موجود منحصر بفردی است. سگ را می توان مخلوق گونه ی انسان دانست. بیش از 200 هزار سال قبل چیزی به اسم سگ وجود نداشت. سگ محصول تکامل مصنوعی است و این اقدام بتوسط بشر رقم خورده است. انسان سگ را از گرگ سانان منشعب نموده و جزئی از زندگی خود کرده است. سگ نقش مهمی در پیشرفت تمدن انسان داشته است و با عنایت به همه ی این مسایل است که عده ای سگ را بهترین دوست انسان می نامند.

من از صمیم قلب به تمامی این گزاره ها باور دارم اما منطق پسِ نگهداری سگ را در آپارتمان درک نمی کنم. عده ای از هموطنان ما اقدام به نگهداری حیوانات خانگی می کنند. نام این عبارت غلط انداز است. ایشان فکر می کنند که صفت خانگی یعنی درون آپارتمان. اما اینگونه نیست. صدالبته خانه هایی که حیاط دار هستند در این عبارت مدنظرند.

اینکه جانور پرتحرکی همچون یک سگ را برداشته و رفیق زندگی آپارتمانی خود کنیم، ظلم چندگانه ای را مرتکب شده ایم. ما با این اقدام خود دِگرآزاری (همسایگان، مهمان ها و غیره) کرده و مهمتر از آن به حیوان آزاری (نگه داشتن یک جاندار دور از جایگاه اصلی اش که طبیعت مزرعه است) ارتکاب ورزیده ایم.

فارغ از ریسک های بهداشتی، من زمانیکه موی یک انسان را در خوراک ببینم دیگر از آن خوراک مصرف نخواهم کرد پس چطور می توانم بعنوان مهمان در خانه ای تردد کنم که مبلمانش پر از موی سگ بوده و خوراکی ها نیز به هیچ وجه در امان نبوده اند. آیا شما حاضرید که یک انسان پاچه ی شلوار شما را زبان بزند؟ پس من چطور حاضر شوم که سگ شما با من چنین کاری کند؟!

12382

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرج ژیان مهر
ایرج ژیان مهر
4 سال قبل

دوست اندیشمند جناب دی داد، با تائید این گفتار و دیدگاه جنابعالی باید اضافه ،کنم با همه ارزشهای ویژه ای که در این جانور شریف، وفادار، فداکار و دوست داشتنی وجود دارد و البته من خود نیز عمیقا دوستدار حیوانات و بویژه سگ هستم و زمانی هم بخاطر سکونت در منزل ویلائی و برخورداری از حیاط بزرگ و باغچه، توله سگی را که از وسط بزرگراه نجات دادم به خانه آورده و ششماه(در جائی ویژه گوشه حیاط زیر درخت)نگهداری کرده و سپس به یک گاراژدار بخشیدم تجربه نگهداری از سگ اطلاعات مفیدی داشت و اینکه ما انسانها با دخالت در طبعیت این جانور ونگهداری در آپارتمان دچار اشتباه هستیم(هرچند که تاثیرات روانی و عاطفی این حیوان نجیب در بهبود سلامت برخی بیماریهای روحی کاملا” به اثبات رسیده) اما بخشی از غرایز سگ در جایگاه حیوان غیر قابل تغییر و آموزش است مانند لیسیدن بدن خود(قسمتهای خاص) که با توجه به آلودگی و انتشار آن می تواند عوارض و بیماری داشته باشد.