دی داد

موقعیت:
/
/
فایت کلاب: روانشناسی و سینما (168-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-04-12

فایت کلاب: روانشناسی و سینما (168-010)

بالاخره پس از مدت ها وقت کردم که فیلم «فایت کلاب» را در خلال دو جلسه در یکی، دو روز گذشته تماشا کنم. این فیلم یکی از بحث برانگیزترین فیلم های دهه ی نود سینمای هالیوود است. اگرچه خشونت در فیلم های هالیوودی از آن جهت که بسیار به جنبه های زیبایی شناختی اش پرداخته شده، برخلاف سایر سینماهای جهان، چندان واقعی و باورپذیر جلوه نمی کند؛ اما سطح بالای خشونت در این فیلم مرا نسبتا دل زده کرد.

شخصیت اصلی داستان که یک کارمند سطح مدیریتی است، ایده آلی از خود در نظر دارد که او را تصادفا ملاقات کرده و سرآخر نیز متوجه می شود که او کسی جز خودش نیست و این عدم آگاهی از بابت اختلال بیخوابی وی سرچشمه می گرفته است.

اما من قصد دارم که این فیلم را از منظر روانشناختی و اختلال شخصیت چندگانه (چندپاره) بررسی کنم. در این اختلال فرد همزمان شخصیت های چندگانه ای (حداقل دو مورد) داشته و این شخصیت ها ارتباط چندانی نیز با یکدیگر ندارند. بعبارت بهتر عملا شخصیت ها از یکدیگر منفک و بی خبر هستند.

اگر بخواهیم به فیلم «فایت کلاب» از این دریچه نگاه کنیم، آنگاه در بخش های پایانی فیلم که شخصیت اصلی با شخصیت دیگر (که از قضا شبیه به خودِ ایده آل وی نیز هست) ملاقات کرده و وی را از جهت رفتارهای ناسازگارش تقبیح کرده و از خود می راند، فرآیند درمان آغاز شده است و این درمان در پایان فیلم با مرگ مجازی شخصیت ناسازگار به اوج خود می رسد.

12365

امتیاز شما به این نوشته

1

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرج ژیان مهر
ایرج ژیان مهر
4 سال قبل

این فیلم را در همان سال ساخت دیدم و در مجموع بین نمایش خشونت و نیم نگاهی به موضوع روانشناختی چیز چندانی شاید برای گفتن نداشت،
در نوجوانی که بشدت به کتابخوانی اعتیاد داشتم و تا سالهای اکنون نیز تا حدی ادامه یافته، کتابی خواندم بنام “سی بِل” که داستان واقعی یک دختر جوان بود با شانزده شخصیت بود و تا هفت سالگی شرایط عادی داشت اما ناگهان در قالب شخصیت دیگری در آمد بدون آنکه شخصیت اول و اصلی خود را بشناسد و تا سن نزدیک به سی سال شخصیت های دیگری نیز در وجودش آشکار شدند که هیچ شناختی از بقیه هویتهای دیگر نداشتند در قالب یکی از شخصیتها ازدواج می کند و جند مدت طولانی نیز می گذرد و ناگهان شخصیت دیگری در وجودش آشکار می شود و دیگرهمسرش را نمی شناسد … و بقیه ماجرا .. گویا از این داستان فیلم سینمائی نیز در دهه شصت و یا هفتاد میلادی ساخته شده است که در آن سالها علیرغم جستجو بسیار نیافتم تا تماشا کنم، به علاقه مندان سفارش می کنم که این داستان واقعی را بخوانند و اگر یافتند فیلم را نیر تماشا کنند، نکات بسیار جالبی در مسیر درمان “سی بِل” وجود دارد که در نهایت یک روانشناس موفق به درمان مشکل
“سی بِل” می شود.