دی داد

موقعیت:
/
/
رسالت خردمند (114-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-03-07

رسالت خردمند (114-010)

رسالت خردمند درک دیگران است. همه شنیده و می دانیم که فرد دانا می تواند با فرد نادان همذات پنداری کند زیرا که خودش نیز زمانی نادان بوده است، اما برعکس این مسئله صادق نیست و فرد نادان هیچگونه درکی از وضعیت دانایی ندارد زیرا که خودش هرگز دانا نبوده است.

دانایی اتفاقی شگرف و سترگ است که به این زودی ها حاصل نمی آید. برای حصول دانایی می بایست که وقت و انرژی بسیاری مصروف داشت و باز همچنان تضمینی برای رقم خوردن آن وجود ندارد.

با عنایت به این مسئله، این رسالت و وظیفه ی فرد داناست که در مقابل نادانی های اکثریت اعضای جامعه که هنوز در وضعیت خامی و نادانی به سر می برند، کرنش کرده و ایشان را درک کند. این وظیفه ی خردمند است. این وظیفه ای است که بر دوش فرد خردمند از سر خردمندی اش گذاشته و شاید بهتر است بگویم که نهاده شده است: نهاده همچون تاجی بر سر!

آنکس که تاج دانایی و خرد را به سر دارد، اوست که باید بیشتر دیگران را درک کند. ضرب المثلی فرانسوی می گوید «همه را فهمیدن، همه را بخشیدن است» و صد البته که فقط یک فرد خردمند می تواند دیگران را به نیکی بفهمد. در بستر اجتماع هنگامیکه با بی مبالاتی ها و بی خردی ها و بی اخلاقی های توده های انسانی مواجه می شویم، اگر گمان می کنیم که در زمره ی خردمندان هستیم، وظیفه ی ما صبر و استقامت است.

بایستی که همچنان به اخلاقی بودن ادامه دهیم و به دیگران این فرصت را دهیم که از سر مواجهه با آنچه که در باطن بهتر است، در گذر زمان بهتر و داناتر شده و به جرگه ی خردمندان بپیوندند. پس تا آن روز، ای خردمند؛ صبر، صبر و صبر…

12284

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها