دی داد

موقعیت:
/
/
از نوبل دو هزار و هجده (100-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1398-01-05

از نوبل دو هزار و هجده (100-010)

یک) به تصویر دانا نگاه می کنم. چه چهره ی خندان و زیبایی… سومین زن در تاریخ علم، مفتخر به دریافت جایزه ی نوبل فیزیک… دانا استریکلند از کانادا… با تبریکات فراوان به بانوان پژوهشگر علم از سراسر جهان بویژه ایرانِ خودمان. شایان ذکر است که ایشان حتی یک مدخل معرفی (بیوگرافی) در دانشنامه ی ویکی پدیا از آن خود نداشت. در آن دوره ی اهدای جایزه این مسئله حسابی سر و صدا به راه انداخت که گویا بانوان فعال در حوزه ی علم کمتر مورد توجه عموم افراد قرار می گیرند. جایزه توامان به دو مرد دیگر هم تعلق گرفت که یکی شان از همکاران وی بوده است.

دو) سختگیری بنیاد نوبل ستودنی است. سال آینده (2019) دو جایزه ی نوبل ادبیات اهداء خواهد شد. جایزه ی نوبل ادبی «مهمترین جایزه ی دنیا»ست زیرا که تنها جایزه ی انفرادی نوبل است و تاثیرگذارترین شخصیت های معاصر (اعم از فلاسفه و اُدَبا) مفتخر به دریافت آن شده اند. گویا پس از کمپین بانوان در رسوا ساختن متجاوزین و متعرضین جنسی، برخی از کارمندان بنیاد نوبل مجبور به استعفا شده اند زیرا که اسمشان در لیست خطاکاران بوده است. بنیاد نوبل بر این باور بود که پس از این شوک روانی، جایزه ی مهم نوبل ادبی در سایه قرار بگیرد، از این رو اعطای جایزه ی ادبی را به سال بعد موکول کرد. سال آینده، سال حساسی است زیرا که برای نخستین بار در تاریخ این جایزه، دو برنده ی نوبل ادبی خواهیم داشت.

سه) شگفت انگیر اینکه از بابت یک اختراع، نوبل فیزیک امسال همچنین به یک دانشمند 96 ساله اهداء شد. این یک ثبت رکورد است. از نوآوری های ایشان می توان به ساخت انبرک نوری اشاره کرد که تحقق رویای دیرین آدمی در جابجایی اجسام بمدد نور است… آفرین ها.

12270

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها