دی داد

موقعیت:
/
/
مُدلِ خود (074-010)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1397-11-27

مُدلِ خود (074-010)

تقریبا در تمامی حوزه ها مدل هایی فکری وجود دارند که طرفداران خاص خود را دارند، اما بالاخره روزی برخی از فعالان این حوزه ها بعلت سرآمدی شان به این جایگاه و توانایی می رسند که بتوانند مدلی جدید در زمینه ی مزبور به دست دهند. حتی مدل های جدید ارایه شده ممکن است که در بسیاری از جنبه ها از مدل ها و رویکردهای پیشین بهتر باشند اما تقابل نگرش های جدید با نگرش های کهنه به این سادگی ها رقم نمی خورد.

دیر یا زود، مدل جدید بتوسط طرفداران مدل قدیمی مورد حمله قرار خواهد گرفت. در این دست برهه ها صاحبان مدل ها و نظریات جدید ممکن است که به خطا خواهان آن باشند که به نقض کردن سیستماتیک و یا ارایه ی نقدهای جدی در باب مدل های قدیمی مشغول شوند اما سرآخر با نیت دفاع از خود، وقت و انرژی زیادی را به هدر دهند.

پیشنهاد من در این باره همراستا با یکی از جملات قصار ناب «باکمینستر فولر» معمار شهیر آمریکایی است. او در جایی می گوید: «وقت خود را هدر انتقاد کردن از مدل های کهنه نکنید. شما مدل خود را بسازید تا در پرتو درخشش این مدل جدید، مدل های قدیمی رنگ بازند».

این نگرش، رویکرد بسیار دقیقی است. مثلا هنگامیکه یک فیلسوف و یا یک فیزیکدان قادر باشد که نوع نگاه و نظریات خود را در قالب یک مدل جدید بیان کند، مادامیکه این مدل در عمل به خوبی قادر به حل مشکلات پیش رو است، اتلاف وقت در جدل کردن با صاحبان مدل های قبلی، کاری بیهوده است.

بقول فولر، مدل جدید اگر مدل خوبی باشد، در پرتو درخشش آن، مدل های پیشین به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

12237

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالحسنی
ابوالحسنی
4 سال قبل

سلام اقای دکتر
ممنون خیلی جالب بود مخصوصن جدل نکردن که موقع جدل ادم انرژی خود را از دست می دهد و از راه باز می ماند

دی داد
4 سال قبل
پاسخ به  ابوالحسنی

با آرزوی بهترین ها برای شما دوست گرامی… دقیقا درست می فرمایید.