دی داد

موقعیت:
/
/
نظریه ی مجموعه های تجربی (ناکانتوری) (015-003)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1394-12-18

نظریه ی مجموعه های تجربی (ناکانتوری) (015-003)

در نظریه ی نسبیت، فیزیک به هندسه ی تجربی فروکاهیده شده است. اگر آلبرت آینشتاین می توانست الکترومغناطیس را با نظریه ی نسبیت عام تلفیق کند، کل فیزیک به هندسه ی تجربی تحویل می شد.

ادامه ی نوشتار درخواستی را در پیوند (لینک) زیر بخوانید:

003-015

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهرانی
بهرانی
8 سال قبل

محشر است
این مقاله خود ده مقاله است. بسیار بسیار سپاسگزارم که مطالب را بهترین نحو در کنار هم قرار داده اید.
مهارت قابل تحسین شما این است که یک مطلب را از چند بعد ریاضی، فلسفه، هندسه، فیزیک، ذهن آدمی و …. بررسی می کنید و این چیزی نیست جز نشان از عالم بودن شما به تمام علوم.
چندتا نکته داشتم :
1. اعداد 8 و 32 را در بین هندسه های تجربی دوست ندارم. فضای 8 بعدی ؟!!!!
2. یک چیزی که ذهن من را مشغول کرده است این است که ما می گوییم همه چیز مجموعه است آیا هیچ ( ناچیز) هم مجموعه است ؟!! ایا تهی خود مجموعه است ؟ چرا باید چنین فرضی کرد؟! شاید بهتر باشد راجع به هیچ اظهار نظری نکنیم
3. در جایی در رابطه با تقدم و یا تاخر و یا هم زمانی ماده و رابطه صحبت کرده اید آیا در دنیای غیر مادی این مسایل معنا دارد. به نظرم مقایسه ماده و رابطه از هر لحاظ بی معناست زیرا از دو عالم متفاوتند.

admin
admin
8 سال قبل
پاسخ به  بهرانی

درودی دوباره بر پژوهشگر جوان علم، سرکار خانم بهرانی…
لطف شما همواره شامل حال من بوده است. از بابت اینکه از این مقاله راضی بوده اید، بسیار خرسندم. قطعا خوبی از خودتان است. تلاش من این بوده است که بسیاری از نگرگاه های شخص شما در این نوشتارها لحاظ گردند.
در باب مواردی که مطرح نموده اید، به شرح ذیل توجه فرمایید:
1) فیزیک کوانتوم در فضای هیلبتری می تواند فضای n-بعدی را متصور شود و هرچه تعداد ابعاد فضا را بالاتر می گیرد، حل معادلات راحت تر می گردد. من خود همچون شما با این شلختگی ها در محاسبه ی ابعاد فضا مخالفم و عدد 16 را برای این محاسبه کافی می دانم (مبتنی بر اصل خِسَّت که ساده ترین فضا را ترجیح می دهد).
2) در مقاله ی “هیچ، آغاز است.” به این معضل پرداخته ام… توصیه می کنم که برای گرفتن جواب خود به آنجا (بخش فلسفه ی علم) رجوع کنید. این مقاله را می توانید در لینک زیر بخوانید:
http://www.daydaad.com/?p=819
3) به گمانم منظور شما “دنیای مادی” است. قطعا در دنیای مادی ما روابط را داریم که ما به ازای فیزیکی آن ها بوزون ها می باشند که انتقال دهنده ی نیروها هستند. اینکه ما مواد و روابط را به دنیاهای مختلف انتساب دهیم در مطالعات متافیزیکی و یا فلسفه ی ریاضیات حرکت جایزی است اما در علم فیزیک می بایست که بتوان نماینده ای برای رابطه پیدا کرد. مفهوم جدید ابرتقارن در فیزیک ذرات بنیادین اشاره به این مسئله دارد که برای هر فرمیونی (ذره ی بنیادین تشکیل دهنده ی اجرام) یک بوزون (ذره ی بنیادین حمل کننده ی نیرو) موجود است. این اصل همچنین ایجاب می کند که کمیت ها ی غیرفیزیکی نیز نتوانند مقادیر بینهایت به خود بگیرند. علاوه بر این ها، وجود اثبات شده ی ذره ی بنیادین هیگز که عملا ذره ی دمنده ی جرم به واقعیت جهان است نیز باز به نوعی اشاره کننده به این همزمانگی ها و توامانگی های مادی و رابطه ای است.
در انتها جا دارد بیان کنم که در خط هفتم ماقبل آخر صفحه ی پنجم، عبارت مزبور می بایست بدین گونه اصلاح گردد: “تمامیت مغز در گرو فوزیون ذهن و روان…”
منتظر دیگر نظرات درخشان شما خواهم بود.

حمید
حمید
7 سال قبل

man, even in the lower stages of development, possesses a faculty which,
for want of a better name, I shall call Number Sense. This faculty permits him to
recognize that something has changed in a small collection when, without his direct knowledge, an object has been removed from or added to the collection.

این اولین پارارگراف از کتاب “Number , the language of sciences ” می باشد. در واقع چیزی که نظرم را در این پاراگراف جلب کرد “Number Sense” بود که در اشتراک بین انسان ها و حیوانات است و خود این حس عدد مبنای تعریف مجموعه در ریاضیات مدرن شد که به نظر تا حدودی حساسیت برانگیز است؛ چرا؟ چون این فصل اشتراک بین اجداد ما با مغزهای تکامل نیافته و حیوانات مبنای تعریف یکی از گنگ ترین مفاهیم ریاضیات یعنی مجموعه شده است. به نظر با توجه به رشد مغز ما و ادارک ما نسبت به اعداد، مجموعه ها و مفاهیمی از این قبیل بایستی تعریفی درخور و دقیق تر از مفهموم بنیادین مجموعه داشته باشند. . . .

admin
admin
7 سال قبل
پاسخ به  حمید

این ایده به کار “نظریه ی ریاضیات طبیعی” خواهد آمد…

دی داد
7 سال قبل

جایی در متن مقاله، املاء واژه ی “راجع” بصورت “راجه” تایپ شده است که نادرست است و با عنایت به PDF بودن مقاله ی مربوطه، اصلاح آن انجام نگرفته است…

امیر نادری
امیر نادری
2 سال قبل

درود بر شما استاد بزرگوار من دکتر امیر نادری هستم دکترای روانشناس بالینی خیلی سپاسگزارم از تحقیقات و مطالب بسیار زیباتون
در مورد نظر یه ناک اونو ری بیشتر توضیح میفرمایید