دی داد

موقعیت:
/
/
مسئله ی تقدم و تاخر مرغ و تخم مرغ (130-009)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-07-17

مسئله ی تقدم و تاخر مرغ و تخم مرغ (130-009)

متاسفانه عده ای از قشر تحصیل کرده هنوز گمان می کنند که مسئله ی تقدم و تاخر “مرغ و تخم مرغ” مسئله ای در حوزه ی علم زیست شناسی است!!! این مسئله اگرچه 2500 سال قبل بعلت آموزه های عقیدتی مرتبط با خلقت باوری و یا ردّ آن، خود را در قالب یک صورت زیست شناختی نشان داده است، اما ابدا پرسشی در حوزه ی زیست شناسی نیست.

این مسئله اشاره کننده به یک آفت در حوزه ی منطق غیرصوری است و جایی سر بر می آورد که محقق و یا افرادی که درگیر یک جدل هستند، نتوانند که بشکل شفافی روابط علی حاکم بر مسئله را پیدا کنند؛ مثلا در رابطه با عدم تحرک و چاقی، نتوانند بفهمند که آیا چاقی باعث عدم تحرک است یا بالعکس آن بنحویکه عدم تحرک منتهی به چاقی می گردد.

مسئله ی مرغ و تخم مرغ و اینکه کدام یک نخست بوده است در حال حاضر هیچ ربطی به علم زیست شناسی ندارد و بیشتر چونان یک نامِ در ظاهر نامرتبط بر روی یک مسئله ی تخصصی در حوزه ی منطق است؛ دقیقا همچون نام نظریه ی بازی ها در ریاضیات که منظور از بازی در آن یعنی موقعیت های انتخابی رقابتی و نه مثلا بازی گرگم به هوا!

پس از نیمه ی قرن 19 و بمدد نظریه ی تکامل داروینی پاسخ این پرسش ها بشکل دقیقی در زیست شناسی داده شده است. اول نه مرغ بوده است و نه تخم مرغ. اولِ اول باکتری بوده است و جایی در زنجیره ی تکامل پس از میلیاردها سال تخم های حاوی ژنوم جهش یافته ی مرغ ها از شکم نامرغ هایی باستانی بیرون آمده و بدین ترتیب نسل مرغ ها بر این کره ی خاکی پاگذاشته اند… به همین سادگی…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها