دی داد

موقعیت:
/
/
حیوانات و مسئله ی درد (077-009)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-04-17

حیوانات و مسئله ی درد (077-009)

در این قضیه کسی شک ندارد که جانوران از نظر هوشمندی از انسان ها پایین تر باشند. جانوران مختلف به فراخور آناتومی و خصلت های تنکردشناختی شان برای بقاء به امکانات متفاوتی مجهز شده اند. یکی از این امکانات، قوه ی حاسه ی آن هاست. پس این خیلی نادرست است که گمان کنیم سایر جانداران بخاطر حیوان بودن از حواس ضعیف تری در مقایسه با انسان ها برخوردار باشند.

من دراینجا مشخصا احساس درد را در نظر خواهم داشت. درد یکی از حواس پنجگانه نیست، اما برخی از زیست شناسان آن را جزء حواس در نظر می گیرند. حس درد یکی از آن دست امکاناتی است که منتهی به بقای حیوانات شده است بنحویکه هر آنچه بر درد جاندار بیافزاید، ضرورتا نوعی خطر محسوب می شود.

با عنایت به این مسئله می توان قایل به این نکته بود که حیوانات هرچه هوشمندی پایین تری داشته باشند، احساس درد را بشکل عمیق و فراگیرتری تجربه خواهند کرد تا بقایشان تضمین شده تلقی شود. پس حیوانات چارپا، پرندگان و همچنین پستاندارانی چون سگ و گربه می بایست نتیجتا بیش از آدمی مسئله ی درد را ادراک کنند.

بعد چگونه عده ای به خود اجازه می دهند که هر کاری با حیوانات کرده و سپس بجرم اینکه آن ها نمی فهمند ، بدترین فشارهای جسمانی را بر آن ها وارد کنند؟! حقا که این مسئله ظلمی نابخشودنی است. بی شک حیوانات درد را بیش از انسان (این حیوان هوشمند) تجربه خواهند کرد.

11861

پانوشت: دام های پرورشی (بویژه خوک ها) به جرم نفهم بودن بسیار مورد ظلم مزرعه داران واقع شده و می شوند.

امتیاز شما به این نوشته

0

1

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها