دی داد

موقعیت:
/
/
لوله کش (015-009)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1396-01-29

لوله کش (015-009)

در دوران دبیرستان رشته-درس ها به دو دسته ی کلی نظری و فنی تقسیم می شدند. این یک تقسیم بندی نه چندان دقیق است زیرا آنچه که نظری است در ساحت عمل با فنونی مرتبط با خود سر و کار دارد. ریاضیات و فیزیکِ نظری خود را عملا در الکترونیک و مکانیک فنی متجلی می سازند، اما از نظر تقسیم بندی خلقیات دانش آموزان، مسئله ای بغایت صحیح است.

من فردی عمیقا نظری هستم. همیشه داشتن ارتباط فیزیکی با چیزهای بی جان همچون ابزارها برای من کار عمیقا دشواری بوده است. انسان های فنی یعنی آن هایی که هوش جسمی – مکانیکی بالایی دارند برای من همچون ساکنین یک سیاره ی دیگرند.

وقتی به یک بنا، به یک مکانیک و یا یک لوله کش نگاه می کنم، برایم باور نکردنی است که کسی عین من دارای دو دست، یک قلب و یک مغز بتواند این چنین ابزار را بکار گرفته و با اشیاء در هم آمیزد.

کاش من می توانستم از پشت چشمان یک لوله کش جهان را نگاه کنم. جهان برای او چه شکلی است؟! او که لوله را می گیرد، جسم خود را با این کار زخم و زیلی کرده، با موضوعاتش در می آمیزد و نهایتا چیزی درست می کند، جهان برایش چه شکل و شمایلی دارد؟! او ارتباط اشیاء و انسان ها را چگونه می فهمد؟!

من وقتی به یک شی نگاه می کنم از تمامیت شی فراتر رفته و تمامی ارتباطات آن با هستی خودم را در نظر می آورم، اما بگمانم یک آدم فنی نگاهش به یک شی اینگونه نیست. او به اشیاء نزدیک شده و با آن ها دست رفاقت می دهد، اما من صرفا اشیاء را از دور می پایم و حق دخل و تصرف در ماهیت آن ها را به خود نداده و آن ها را لایتغیر و ازلی – ابدی درک می کنم.

بگمانم برای یک آدم فنی اشیاء همچون انسان ها موجوداتی قابل فهم و دارای شخصیت اند، اما برای من اینگونه نیست. برای او شی آغازگر یک جریان عملی است، اما برای من آغاز یک جریان فکری… لوله کش لوله را تحت تاثیر خود قرار می دهد دقیقا همان کاری که من با آدمیان می کنم.

11795

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
6 سال قبل

در یک عبارت :
اهل فن پزشکان زیبایی اشیا هستند!البته بدون اخذ گواهی رضایت از آنها?