دی داد

موقعیت:
/
/
حساسیت های مُسری (094-008)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-06-07

حساسیت های مُسری (094-008)

برخی حساسیت ها اپیدمیک هستند یعنی از کسی به کس دیگر سرایت کرده و نهایتا به کل افراد در معرض تماس انتقال پیدا می کنند. البته منظورم حساسیت های فیزیولوژیک نیست چه همگان نیک می دانیم که این دست حساسیت ها مسری نیستند. منظورم در این جا مسئله ی حساسیت های روانشناختی است.

برای باز کردن بیشتر مسئله بیان مثالی مرتبط راه گشا خواهد بود. فرض کنید که رفتار خاصِ یکی از اعضای یک خانواده ی چند نفره بتوسط پدر خانواده مورد نکوهش دایمی قرار بگیرد. مثلا فرزند کوچک خانواده هنگامیکه سر میز مشغول صرف خوراک است، قاشق و چنگال خود را کمی بیشتر از حد معمول به یکدیگر و به بشقاب خود بکوبد جوریکه سر و صدایی قابل توجه تولید کند.

بفرض اینکه سایر اعضای خانواده یعنی مادر و دیگر فرزندان در بدو امر نسبت به این مسئله حساسیتی نشان ندهند، پس از تذکرها و حساسیت نشان دادن های مکرر پدر خانواده در برابر این رفتار، ایشان نیز در گذر زمان نسبت به این مسئله حساس خواهند شد. این حساسیت خاستگاهی بعضا متفاوت دارد اما در طول زمان از جنس حساسیت پدر خواهد شد.

سایر اعضا در بدو امر از این مسئله شاکی خواهند بود زیرا که آن را اسباب ناراحتی پدر ارزیابی می کنند اما پس از زمانی مقتضی خودشان نیز به این مسئله حساس شده و حتی ممکن است که درجه ی حساسیت شان از پدر مزبور نیز بیشتر گردد. سرآخر اینکه اگر دقت کنیم، شاهد خواهیم بود که خودمان نیز تعداد زیادی از حساسیت های جمع را پذیرفته و به آن ها دامن زده ایم…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س.ح
س.ح
7 سال قبل

بسیار درست و مجرب…