دی داد

موقعیت:
/
/
تفاوت ها (077-002)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-04-28

تفاوت ها (077-002)

همیشه دم از برابری میان انسان ها می زنیم. می گوئیم که آدمیان برابرند، می گوئیم که آن ها مساوی اند و غیره… گاهی نیز از تفاوت ها دم می زنیم، می گوئیم چه کسی گفته که آدمیان برابرند؟! مگر می شود که یک ریاضیدان با یک دزد برابر باشد؟! آیا بیتهوفن با یک ….. برابر است؟!

با در نظر گرفتن همه ی این موارد می توان به این نتیجه رسید که احتمالا آدمیان در عین برابری با هم متفاوتند. یا بهتر است بگوییم که آدمیان متفاوت های برابرند!

حال پرسشی که قد علم می کند این است که این پارادوکس را چگونه می توان حل نمود؟ {(A=B) & (A≠B)}؟!

شاید یک تمثیل بتواند ما را به پاسخ مطلوب رهنمون شود. دو ماشین مختلف را در نظر بگیریم: یکی ژیان (محصولی قدیمی از یک کمپانی فرانسوی) و دیگری آخرین مدل رولز رویس (محصولی لوکس از یک کمپانی بریتانیایی)! این دو محصول بشکل گوهری از آن حیث که ماشین هستند با هم برابرند. اما از حیث عَرَض (حواشی)، صد البته که با هم برابر نیستند.

هیچ آدم عاقلی در این موضوع شک نمی کند که این دو با هم نابرابرند. حال می توان این تمثیل را به وضعیت تساوی و یا عدم تساوی آدمیان نیز تعمیم داد.

آدمیان از آن حیث که به گونه ی بشر تعلق دارند، با هم برابرند اما از آن حیث که ژنتیک متفاوتی دارند، با هم نابرابرند و به قدر این نابرابری ها، سرنوشت های نابرابری پیدا کرده و آن را فعلیت می بخشند.

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها