دی داد

موقعیت:
/
/
در باب ابلهان (128-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

در باب ابلهان (128-004)

افرادی پیدا می شوند که در مناظرات هیچ گونه رای و نظری از آن خود ندارند، بلکه با رصد اوضاع تلاش می کنند که موضعی را به خود نسبت دهند که هیچ یک از افراد حاضر در بحث آن موضع را نگرفته و موضع مزبور به کسی تعلق نداشته باشد، صرف نظر از اینکه آن موضع چه باشد! علت نهفته در پس این رفتارهای خام اندیشانه، خودِ حقیقت و دغدغه ی دانایی نیست بلکه صرفا دیده شدن در جمع و تلاش برای اثبات عظمت نداشته ی خود است.

این افراد عمدتا از کمبود توجه رنج می برند و بجای اینکه وقت خود را مصروف تلاش در راستای گسترش دانش نموده و موضعی اصیل برای خود پیدا کنند، وقت خویشتن را صرف مناظرات و مُباحثاتی می کنند که به مفاد آن کمترین باوری ندارند. سطح فکری این دست پارتیزان ها که علت وجودی جدل هایشان چیزی جر ارضاء میل مهم بودن و شهوت دیده شدن نمی باشد، حقیقتا پایین تر از آن است که بتوانند با تفکر صحیح و روشن به یافته ای رسیده و یا اینکه بتوانند از خود رأیی مستقل صادر کنند.

این افراد در جمع عوام به داشتن تفکراتی غریب و در جمع خواص به داشتن تفکرات عوامانه شهره اند. ایشان چارچوبی در جدل ندارند بلکه موضعشان در این مهم را موضع دیگران تعیین می کند. آن ها بعد از اینکه متوجه شدند خط فکری حضار (یا حتی رقیب مناظره) چیست، موضعی مخالف آن اتخاذ کرده و بدان می چسبند و مادامیکه می بینند رقبای خود را به چالش می کشند، احساس بودن می کنند. ماده ی تشکیل دهنده ی وجود پوک این دست بینواها چیزی نیست جز مخالفتی کور با آنچه دیگران می گویند.

ایشان هستی خود را در گرو مخالفت های ابلهانه با دیگران دریافته اند و وجود کوچک و سبکشان چونان کف لب ساحل است و با پایان پذیرفتن پیشروی موج مباحثات و دورخیز آن بسادگی می ترکد. توصیه می کنم که این دست افراد را در جلسات خود راه نداده و در را به رویشان ببندید تا بسادگی بترکند.

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
7 سال قبل

دقیقا به نکته ی خوبی اشاره کردی، نزد عوام، غریب و نزد خواص، عوام جلوه می کنند. دقیقا مشکل این اشخاص هم از همینجا شروع می شود، زیرا بواسطه عدم دانش مکفی عوام و گاها تبحر بدون دانش (تبحر ذاتی بدون علم) این افراد در بحث نزد عوام فائق می آیند و این احساس به آن ها دست می دهد که در هر زمینه ای می توانند به بحث با هر فردی بپردازند و برخی اوقات نیز در هنگام بحث با خواص به واسطه این احساس و برخی اطلاعات نادرست شروع به بحثی می کنند که گویا از ابتدا نظرات ایشان قالب بوده و با اصرار و پا فشاری بر آراء باطل خود می کوبند.