دی داد

موقعیت:
/
/
مُصاحبت با چرخ خیاطی! (101-004)
راهنمای مطالعه

برچسب و دستبندی نوشته:

نویسنده: دی داد

1395-02-03

مُصاحبت با چرخ خیاطی! (101-004)

افرادی هستند که حرف چندانی با آن ها نمی توان رد و بدل کرد. شعورشان در حدی نیست که بتوانند به حقیقت حرف های ما پی ببرند. به هر طریقی که آن ها را می آزمایی با دَرِ بسته مواجه میشوی. اصلا گویا نمی شنوند که ما چه می گوییم، چه قصدی داریم و هدفمان از به زبان آوردن جمله ها چیست.

گویا …..! گاهی به شکل قالبی برای حرف هایمان سر تکان می دهند اما حرکاتشان با حرکات یک بز که از سر عادت سر خود را بالا و پایین می آورد توفیری نمی کند. روح کلمات را درک نمی کنند. در زمان سکوتشان که به ندرت رخ می دهد، درگیر افکار خود هستند و توجهی به حرف مخاطب نشان نمی دهند. با نوعی تشویش اندرونی مواجهند و گویا حرف زدن برایشان به مثابه ابزاری برای رهایی از این تشویش هاست. حرف زدن برایشان همچون سوپاپ اطمینانی است که نترکند و بهمین خاطر است که فعل حرف زدن از خود “حرف” برایشان مهمتر است.

ایشان حرف نمی زنند که چیزی گفته باشند بلکه حرف می زنند که حرف زده باشند زیرا که در غیراینصورت منفجر می شوند. مثل ابلهان رفتار می کنند. مدام در حرف مخاطب آگاه خود می پرند، قضاوت نابجا می کنند، اصل مطلب را رها کرده و درگیر ظواهر بحثند، در کل از هر گونه بصیرت گفتگو عاری اند. زیاد و زیادی حرف می زنند و اگر ساعت ها هم حرف زنند، حرکتی رو به جلو ندارند بلکه همچون مگسی مسموم از سم حشره کش به پشت افتاده و با بال زدن و تقلا به جای پرواز، فقط و فقط دور خود می چرخند.

در این لحظات که این نوشته ها را می نویسم، چهره های زیادی از اطرافیانم را در نظر دارم، گویا خیلی ها به این مرض مهلک مبتلا گشته اند. بلاهت از سر و رویشان می بارد و با زیاده گویی هایشان که غایتی جز گفتن هیچ-چیز ندارد، گفتگوها را به لجن می کشند. توصیه ی من به همه ی خوانندگان این سطور شناخت این دست آدمیان و دوری گزیدن از حرافی های پوچ آنهاست. حرافی هایی که ضررش بشکل مستقیم متوجه شنوندگان است…

امتیاز شما به این نوشته

0

0

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حب مهرداد
حب مهرداد
7 سال قبل

جانا سخن از زبان ما می گویی. این درد بزرگی در جامعه ماست. حرافی های بیهوده که پشیزی ارزش ندارند بیان جزییات مفصل از مواردی که به هیچ دردی نمی خورد تلف کننده اوقات افراد مختلف است. کاش می شد به طریقی این درد را درمان کرد.
بیخود نیست که می گویند حرف زدن نشخوار آدمیزاد است این ضرب المثل برای این افراد است.
سپاس که این درد را مطرح کردید.

admin
admin
7 سال قبل
پاسخ به  حب مهرداد

سپاسگزار از شما، حُب مهرداد گرامی… دلتنگ آن جانِ نیوشای شما هستم که همیشه با اشتیاقی فراوان سخن های پرمغز از زبان جهان شنیده و گفتگوهایی شنیدنی را رقم می زند.